Książka „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” powstała z myślą o menadżerach zarządzających firmami kreatywnymi, jak agencje reklamowe, studia filmowe czy domy mody. Okazuje się jednak, że trafia nawet do tych, którzy z zarządzaniem mają niewiele wspólnego, a chcieliby po prostu poznać tajemnicę sukcesu studia filmowego Pixar.
Studio animacji Pixar to w filmowym świecie prawdziwa legenda. Firma dokonała czegoś, co wydawało się odległą przyszłością – nakręciła pierwszy film animowany zrealizowany w pełni komputerowo, i na tym nie poprzestała. Ma na swoim koncie takie kinowe przeboje jak „Toy Story”, „Gdzie jest Nemo”, „Ratatuj” czy niedawne „W głowie się nie mieści”. Jej filmy zdobyły łącznie blisko 30 Oscarów, a obecnie jest dumą i kołem napędowym wytwórni Disneya. Jak tego wszystkiego udało się dokonać, i to zanim komputery stały się naszą codziennością?
Kulisy sukcesu odsłania w książce „Kreatywność S.A.” prezes wytwórni, związany z nią od samego początku, Ed Catmull. Już tytuł zdradza, co uważa za kluczowy składnik, który doprowadził Pixara tam, gdzie jest obecnie. Chodzi o kreatywność. Jednak jej samej poświęca zaskakująco mało miejsca. Nawet nie stara się jej zdefiniować. Jak sam przyznaje, było to celowe.
Nie chcę tego robić, gdyż nie uważam, aby było to w jakikolwiek sposób przydatne. Wierzę, że każdy człowiek ma potencjał kreatywnego rozwiązywani problemów i wyrażania samego siebie.
Ważniejsze niż sama definicja są umiejętność wydobycia owej kreatywności z pracowników, ochrona przed nieoczekiwanymi zdarzeniami i zdolność jej nawigowania oraz podtrzymywania. Nad tymi właśnie zagadnieniami pochyla się w swojej książce.
Przeczytaj także: Lampa z logo studia Pixar. Jak niepozorna lampka trafiła do filmu
Catmull od początku stawia sprawę jasno – „Kreatywność S.A” napisał z myślą o menadżerach. Jednak dzięki ilustrowaniu poszczególnych zagadnień historią Pixara i własnymi doświadczeniami z pracy w firmie, jest to pozycja o dużo bardziej uniwersalnym wydźwięku. Możemy bowiem prześledzić dzieje studia od jego zalążków w ramach Lucas Film, przez niełatwą współpracę ze Stevem Jobsem, po wejście w związek z Disneyem. Poznajemy kulisy powstawania poszczególnych filmów, i to jak bardzo się zmieniały od początkowych koncepcji po finalny produkt. Są to fascynujące historie, które pozwalają lepiej zrozumieć, jak gigantyczna praca kryje się za każdym tytułem. Jednak Catmull opowiada je, aby zilustrować szersze problemy dotyczące pracy zespołu, tworzenia i zarządzania dużą firmą, której głównym zadaniem jest kreowania nowych bytów, opowiadanie nieopowiedzianych jeszcze historii.
Jako najważniejsze Catmull wymienia umiejętność współpracy, dobierania pracowników oraz usuwanie przeszkód dla ich kreatywności. Z punktu widzenia menadżera firmy takim usuwaniem przeszkód jest dbałość o jak najlepszą komunikację, zapewnienie pracownikom swobody twórczej, możliwości wyrażenia siebie, otwartego mówienia o problemach i zachęta do podejmowania eksperymentów twórczych. Żeby to wszystko osiągnąć, potrzebny jest jeszcze odpowiedni mentoring i poczucie bezpieczeństwa, ale też otwartość na zmiany. „Akceptowanie zmian to właśnie esencja kreatywności” – stwierdza w pewnym momencie Catmull.
„Kreatywność S.A.” przemawia do wielu osób zarówno tych pracujących na kreatywnych stanowiskach, menadżerów, jak i zwykłych fanów twórczości studia Pixar. Każdy z najdzie w niej coś dla siebie.
Na koniec pozwolę sobie zacytować mój ulubiony fragment:
Aby uwolnić kreatywność, musimy poluzować kontrolę, pogodzić się z ryzykiem, zaufać naszym współpracownikom, starać się oczyścić przed nimi ścieżkę i pilnie baczyć na wszystko, co może wywołać lęk. Jednak nawet zrobienie tego wszystkiego nie musi sprawić, że zarządzanie kreatywna kulturą stanie się łatwiejsze. Ale nie chodzi o to, by było łatwo – łatwość nie jest celem; celem jest dążenie do doskonałości.
Książka „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” Eda Catmulla prezesa studia filmowego Pixar Animation i Disney Animation ukazała się nakładem wydawnictwa MT Biznes.
„jak najlepszą komunikację, zapewnienie pracownikom swobody twórczej, możliwości wyrażenia siebie, otwartego mówienia o problemach i zachęta do podejmowania eksperymentów twórczych. Żeby to wszystko osiągnąć, potrzebny jest jeszcze odpowiedni mentoring i poczucie bezpieczeństwa, ale też otwartość na zmiany. “Akceptowanie zmian to właśnie esencja kreatywności” Powinien to przeczytać każdy szef, lider i manager, który nie widzi nic poza czubkiem swojego palca i tylko nim rozkazuje. Na ok. 15 lat pracy zawodowej może miałam z 3 osoby nad sobą, które idealnie obrazują zacytowaną treść. Znalazłam kolejną obowiązkową pozycję do mojej biblioteczki. Dziękuję za tak świetny opis książki.
Już wiem na co będę polować 😀