KULTOWE PLAKATY FILMOWE SAULA BASSA

Projektował przez pięć dekad, inspirując całe pokolenia. To za jego sprawą Amerykanie zobaczyli, że plakat filmowy może wyglądać inaczej niż kadr z filmu bądź portret aktora. Poznajcie graficzną twórczość Saula Bassa.

 

about600

 

Saul Bass już wielokrotnie pojawiał się na łamach Learning form Hollywood. To on zrewolucjonizował postrzeganie i tworzenie czołówek filmowych, o czym można przeczytać TUTAJ. Bass wniósł także ogromny wkład w sztukę reklamy filmów w Ameryce. Przed nim plakat zazwyczaj pokazywał kadry lub portrety głównych bohaterów danej produkcji. Dopiero on zainicjował symboliczne przedstawienia, które bardziej niż twarzami filmowych gwiazd, kusiły trafną grafiką, metaforą. Stanowiły wizualny komunikat mówiący o najważniejszych elementach filmu. Saul Bass miał wyjątkową zdolność identyfikowania tego jednego obrazu, który najlepiej symbolizował produkcję. Przykładowo plakat do filmu „Złotoręki” (1955) obrazował uzależnienie od heroiny głównego bohatera. Plakat do „Zawrotu głowy” (1958) Hitchcocka oddaje poczucie niepokoju i dezorientacji – kluczowych dla całego filmu. Takich przykładów można mnożyć.

Najważniejszy plakaty, podobnie zresztą jak najważniejsze w swoim dorobku sekwencje tytułowe, projektował do filmów takich reżyserów jak Otto Preminger, Alfred Hitchcock (ZOBACZ JAK POWSTAWAŁ PLAKAT DO „LŚNIENIA”), Billy Wilder czy Stanley Kubrick. Ostatnie zamówienie zrealizował do „Listy Schindlera” (1993) Stevena Spilberga, jednak plakat nigdy nie trafił do dystrybucji.

Dziś całe zastępy grafików tworzą plakaty mocno inspirowane projektami Bassa. Wystarczy wspomnieć „Tajne przez poufne” (2008), “Hej, Skarbie” (2009), czy okładkę singla The White Stripes „The Hardest Button to Button”. W 1995 roku projektant Art Sims stworzył plakat do filmu Spike’a Lee „Ślepy zaułek”, który był uderzająco podobny do „Anatomii morderstwa” (1959) Bassa. Sims twierdził, że jego afisz był hołdem złożonym dla twórczości legendarnego grafika. Jednak Bass określił to wprost jako kradzież. Poznajcie jego najlepsze filmowe afisze.

 

Carmen_jones

„Czarna Carmen”, 1954

 

man_with_the_golden_arm„Złotoręki”, 1955

 

Love_in_the_afternoon_(1957)_-_movie_poster„Miłość po południu”, 1957

 

google-celebra-saul-bass-il-mago-delle-sigle-di-testa-04„Witaj smutku”, 1958

 

Vertigomovie_restoration„Zawrót głowy”, 1958

 

Anatomy_of_a_Murder-354811477-large„Anatomia morderstwa”, 1960

 

url„Exodus”, 1960

One_two_three43

„Raz, dwa, trzy”, 1961

advise-consent_sm„Burza nad Waszyngtonem”, 1962

 

8b86bea745e3252b794af5f67c728a38„Ten szalony, szalony świat”, 1963

 

1963 Nine Hours to Rama„Nine Hours to Rama”, 1963

 

gpposter„Grand Prix”, 1966

 

Saul-Bass„Żyd Jakow”, 1968

 

2a4a8067236695edf053673b221cf884„Such Good Friends”, 1971

 

saul-bass-the-shining-film-poster-1„Lśnienie”, 1980

 

About Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.
Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.