Akcja thrillera Romana Polańskiego rozgrywa się w nadmorskiej rezydencji, w której ukrywa się były premier Wielkiej Brytanii. Nowoczesny dom został wypełniony designerskimi meblami, głównie niemieckich marek. W takich wnętrzach chciałby się ukrywać niejeden polityk.
„Autor widmo” to klasyczny thriller zrealizowany pod kierunkiem Romana Polańskiego, który wplótł w fabułę wątki autobiograficzne. Bohaterem filmu jest pisarz – tytułowy ghostwriter (Ewan McGregor), który został zaangażowany do napisania pamiętników w imieniu byłego premiera Wielkiej Brytanii (Pierce Brosnan). Premier, ze względu na grożący mu w Anglii proces, ukrywa się u wybrzeży USA na wyspie Martha’s Vineyard (tradycyjne miejsce wakacji amerykańskich prezydentów). Mieszka w położonej nad brzegiem oceanu posiadłości, która staje się miejscem pełnej napięcia rozgrywki między głównymi bohaterami.
Willa, jako ważny element narracji, została zaprojektowana z największym pietyzmem. Wszystkie pomieszczenia wypełniono starannie wyselekcjonowanymi meblami ekskluzywnych marek. W końcu musiał to być dom godny jednego z najpotężniejszych polityków na świecie. Tak powstała willa tyle luksusowa, co zimna, niemniej robiąca wrażenie.
Autor widmo: Styl nowoczesny – styl władzy
Zespół scenografów i dekoratorów projektując willę, chciał uniknąć nawiązań do typowo angielskiego wzornictwa, z którym mogłaby być kojarzona osoba premiera Wielkiej Brytanii i jego tradycyjna siedziba przy Downing Street 10. Tam wnętrza są urządzone w bardzo powściągliwy i konserwatywny sposób, który nie pasowałby do atmosfery dreszczowca.
Celem twórców było stworzenie nowoczesnych, a zarazem realistycznych przestrzeni odzwierciedlających pozycję bohatera granego przez Pierca Brosnana. Dlatego wybór padł na modernistyczną willę, wypełnioną designerskimi sprzętami, sztuką współczesną i elektronicznymi gadżetami. Już sama forma budynku, sprowadzona do prostych, geometrycznych brył, przełamanych przez duże, przeszklone powierzchnie, stanowi istotny element budowania nastroju. Panoramiczne okna zacierają granice między tym co na zewnątrz, a tym co w środku.
[stextbox id=”info”]SKŁADNIKI STYLU:
– ciemna kolorystyka: szarości i brązy,
– dominacja surowych materiałów – beton, kamień,
– modernistyczne wzornictwo,
– panoramiczne okna,
– skórzane meble,
– współczesne, abstrakcyjne obrazy na ścianach.[/stextbox]
Autor widmo: W zgodzie z naturą
W symboliczny sposób wnętrza stanowią kontynuację zewnętrznego krajobrazu – surowego, nieprzystępnego, ale i budzącego podziw. Wszystko dzięki zastosowanym materiałom – ściany w holu i salonie pokrywa surowy beton, a w gabinecie wprowadzono okładzinę imitującą nieobrobiony kamień. Do tego we wszystkich pokojach pojawiają się skóra, drewno, szkło, kamień i metal. Rozmaite faktury i sposób w jaki kontrastują budują zdecydowany charakter wnętrz, podkreślony przez ciemną kolorystykę. Dominacja czerni i szarości gdzieniegdzie tylko została przełamana uderzeniem czerwieni bądź pomarańczu.
Dom został zaprojektowany na nieregularnym planie. Otwarta klatka schodowa to pierwsze pomieszczenie do którego zaglądamy. Jest obszerna, zaprojektowana żeby imponować, ale nie onieśmielać. Betonowe schody bez balustrady prowadzą na piętro, gdzie znajduje się główny salon, gabinet i sypialnie. Salon został podzielony na dwie części kamiennym kominkiem.
Dość ciężki wystrój został zbilansowanym dzięki wysokim na całą ścianę oknom. W strefie wypoczynkowej ustawiono dwie okazałe sofy niemieckiej firmy Walter Knoll z serii Living Landscape. Na jednej z nich zasiada Pierce Brosnan, jako brytyjski premier śledzący doniesienia medialne na swój temat. Kanapy organizują przestrzeń i nadają jej ton. Wyrafinowania i szyku dodają rzeźby i abstrakcyjne obrazy zdobiące ściany. Są one w niemal wszystkich pomieszczeniach, w tym gabinecie premiera.
Autor widmo: Niemiecki design
Gabinet jest najlepszym pomieszczeniem w tym domu. Ciemna kolorystyka ponownie została zrównoważona dzięki dużym połaciom okien. I tu nie mogło zabraknąć designerskich mebli. Jest m.in. krzesło biurowe FK zaprojektowane w latach 60. przez duńskiego architekta Jørgena Kastholma.
Stylowe meble pojawiają się także w innych pomieszczeniach. W sypialni pisarza znajduje się biurko S 285 oraz krzesło S 32 produkowane dziś przez firmę Thonet, autorstwa Marcela Breuera.
W holu na piętrze znajduje się także doskonale znany fotel Barcelona Miesa van der Rohe z 1929, reprezentujący szkołą Bauhausu. Posiadłość mogłaby wręcz służyć za dom pokazowy kultowych niemieckich marek. Ich dominacja jest zasługą pochodzącego z Berlina Albrechta Konrada, stojącego na czele zespołu scenografów. Jako wielbiciel rodzimego wzornictwa, przemycił do filmu jego klasyczne przykłady. On także zaprojektował cały budynek, który wzniesiono na niemieckiej wyspie Uznam. Natomiast wnętrza zaaranżowano w tak zwanym „miasteczku filmowym”, czyli studiu produkcyjnym w Babelsbergu, pod Berlinem. W tym kontekście przewaga wzornictwa z Niemiec wydaje się tym bardziej zrozumiała.
meble meblami, ale klimat tworzą obrazy – to może nawet najważniejsza część wystroju tej willi i budowania atmosfery