„MAGIA W BLASKU KSIĘŻYCA”: WOODY ALLEN CZARUJE AUTENTYCZNYMI STROJAMI Z LAT 20.

Woody Allen nie spuszcza z tonu. Jego najnowsza produkcja to zgrabnie skrojona komedia, w której reżyser powraca do swoich ulubionych lat 20. Tym razem na ekranie królują Colin Firth, Emma Stone i oryginalne stroje z epoki.

 

530933.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

 

„Magia w blasku księżyca” (Magic in the Moonlight) rozgrywa się w latach 20. na południu Francji, w środowisku międzynarodowej śmietanki towarzyskiej. Stroje miały nie tylko pozostawać w stylu epoki, ale także pokazywać status bohaterów. Aby spełnić te wymagania, kostiumolożka Sonia Grande postanowiła znaleźć oryginalne ubrania z tamtego okresu. Przeprowadziła szeroko zakrojone poszukiwania u kolekcjonerów, na aukcjach, bazarach ze starociami i w sklepach sprzedających ubrania vintage zlokalizowanych w Hiszpanii, Włoszech, Bułgarii, Kanadzie, Francji i USA. Grande dopięła swego – większość kostiumów jakie widzimy na ekranie, to autentyczne projekty z lat 20. Elementy, których nie udało jej się znaleźć, zostały zrekonstruowane przy wykorzystaniu materiałów z oryginalnych ubrań.

 

_DSF0177.RAF

Magic_in_the_Moonlight_Movie_Wallpaper_10_moott

DSCF9159.RAF

_DSF0046.RAF

Marynarski „mundurek” to jedna z autentycznych kreacji, jakie znalazła Grande.

 

Kolorystyka ubrań miała odzwierciedlać postawy postaci w filmie. W jasnej tonacji pojawiały się osoby wierzące w nadnaturalne zdolności głównej bohaterki Sophie (urocza Emma Stone). Z kolei ubrania w ciemnych kolorach nosili „niewierzący”. Stanley (Colin Firth) początkowo należał do tego drugiego obozu, jednak z biegiem akcji tonacja jego garderoby zdecydowanie się rozjaśnia. Zasada „kolorystycznego kodu”, oczywiście nie dotyczyła momentów, w których sytuacja wymagała od męskich bohaterów włożenia ciemnego smokingu.

 

magic-in-the-moonlight-910531l

 

Sonia Grande zwraca uwagę, że Stanley – jak przystało na angielskiego dżentelmena – nawet w gorącym południowym klimacie nosi grube, wełniane marynarki.

 

DSCF8247.RAF_DSF0089.RAF

 

W trakcie filmu pewnej ewolucji ulega także garderoba Sophie. W pierwszej części jej stroje są dość skromne, tak jak klasyczny komplet w marynarskim stylu na zdjęciach powyżej. Jednak po zaręczynach z Bricem (Hamish Linklater), spadkobiercem fortuny, ten kupuje jej wszystkie ubrania, jakie Sophie oglądała w trakcie wspólnych zakupów. Tym samym jej szafa wzbogaciła się o sukienki z wysokiej jakości tkanin, obficie zdobione koronkami, cekinami oraz ręcznymi haftami – zgodnie z ówczesną modą.

 534215.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

554060.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx_DSF0045.RAF_DSF0056.RAF

 

Pozostali członkowie obsady także nosili autentyczne stroje z lat 20. Szczególnie w kreacjach starszych bohaterek, zwracają uwagę kunsztowne zdobienia i kosztowna biżuteria.

 

_TFJ0117.NEFDSCF8466.RAFDSCF9488.RAF

 

Kompletując garderobę dla całej ekipy, Grande szukała inspiracji w materiałach źródłowych z epoki. Oglądała liczne filmy dokumentalne i kroniki filmowe przedstawiające życie wyższych sfer na Francuskiej Riwierze. Inspiracje znalazła także w fotografiach wybitnych portrecistów tamtych czasów – Fancuza Henry’ego Lartigue’y i Amerykanina Edwarda Steichena.

 

3376

Z lewej: fot. Henri Lartigue, 1931 (via Jackson Fine Art). Z prawej: fot. Edward Steichen (ciekawostka – modelka nosi maskę autorstwa polskiego ilustratora Władysława Bendy), 1926 © Condé Nast.

 

Kapelusze Sophie powstały na podstawie obrazów holenderskiego malarza Leo Gestela.

 

posterlux-gestel_leo-gestel_leo_still_life_with_woman

Portrety autorstwa Leo Gestela z lat 1911-1915

 

Zdjęcia: Jack English, © 2014 Gravier Productions, inc.

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *