„Grand Budapest Hotel”: Jak stary dom towarowy stał się niezwykłym hotelem

„Grand Budapest Hotel” to jeden z najlepszych filmów minionego roku i wizualne arcydzieło. Drobiazgowo wykreowany świat posiada niegdysiejszy czar i urok. Jego centrum stanowi tytułowy hotel stworzony w opuszczonym domu towarowym tuż przy polskiej granicy.

 

„Grand Budapest Hotel” to oryginalna opowieść Wesa Andersona o przyjaźni, lojalności i zbrodni osadzona w fikcyjnej, europejskiej miejscowości wypoczynkowej w republice o swojsko brzmiącej nazwie Zubrowka. Hotel i jego otoczenie to sceneria niczym z baśni utrzymana w uwodzących oko barwach. Scenografia urasta tutaj do samodzielnego bohatera filmu i stanowi główny element budowania nastroju. Żeby osiągnąć pożądany efekt filmowcy musieli znaleźć odpowiednie plenery do filmu, a  w szczególności lokację na tytułowy hotel – luksusowy przybytek, który widzimy w czasie jego świetności w latach 30., następnie w okresie wojennej okupacji i w końcu w latach 60., gdy na jego wyglądzie zaważyła siermiężna estetyka ery komunistycznej. – Wykonaliśmy sporo badań i poszukiwań, przemierzając wzdłuż Europę Centralną – wyjaśniał tajniki powstawania filmu reżyser, Wes Anderson. – Pojechaliśmy do Budapesztu, Pragi, Wiednia. Zjeździliśmy Czechy, Niemcy i także Polskę – wylicza. Szukając inspiracji sięgał między innymi po kolorowane zdjęcia z przełomu wieków z kolekcji Photochrom Print znajdującej się w Bibliotece Kongresu. To one w dużej mierze wpłynęły na tonację kolorystyczną filmu.


Photochrom Print Collection
Photochrom Print Collection
Photochrom Print Collection
Photochrom Print Collection
Photochrom Print Collection

Gdzie kręcono Grand Budapest Hotel?

Wieloletni operator Andersona Robert Yeoman także wyruszył w europejską podróż, szykując się do filmu. – Znaleźliśmy miasto Görlitz w Niemczech, leżące na granicy z Polską. Znajdował się w nim opuszczony dom towarowy Warenhaus o pięciu kondygnacjach, z atrium i pięknym świetlikiem w dachu – wspomina Yeoman. Niezwykłe klatki schodowe, windy i atrium zostały zaprojektowane w 1913 roku w duchu Jugendstil. Właśnie ten budynek stał się głównym planem zdjęciowym, w którym wykreowano olśniewające wnętrza Grand Budapest Hotelu.

Gmach domu towarowego w Görlitz, którego wnętrza wykorzystano jako Grand Budapest Hotel.

Scenograf Adam Stockhausen, który przyleciał pracować nad filmem prosto z planu „Zniewolonego”, z upalnych południowych plantacji trafił do mroźnych, zimowych Niemiec. Jak wspomina największym wyzwaniem, przed którym tam stanął była skala zastanego obiektu i jego status zabytku. – Akry scenografii poszły na stworzenie hotelu, do tego byliśmy pod ciągłą presją, żeby pozostawić wszystko nienaruszone – mówi. Mając już budynek, w którym miały powstać wnętrza nierozwiązana pozostawała kwestia fasady. Andreson i Stockhausen zdecydowali, że zamiast pełnowymiarowej fasady hotelu stworzą szczegółową makietę. Budowa w skali 1:1 przekraczała możliwości finansowe produkcji i nie do końca znajdywała uzasadnienie w koncepcji artystycznej reżysera.

Grand Budapest Hotel w latach 30.

Grand Budapest Hotel w latach 60.

[stextbox id=”video”] W PONIŻSZYM FILMIE TWÓRCY ZDRADZAJĄ SEKRETY POWSTAWANIA TYTUŁOWEGO HOTELU:[/stextbox]

Architektura w duchu niemieckiej secesji

– Chcieliśmy, żeby cały hotel był zintegrowany z opowieścią. To było duże wyzwanie, ze względu na skalę i skomplikowanie planu zdjęciowego – mówi Stockhausen. Scenograf podkreśla, że dla wystroju hotelu w czasach jego świetności najważniejszym punktem odniesienia był Jugendstil czyli niemiecka odmiana secesji, rozwijająca się od ok. 1890 r. do lat 20. XX wieku. – To interesujący styl  z mnóstwem wariacji, nie tak jednowymiarowy jak Art Deco czy nawet klasyczna secesja – mówi Stockhausen.

Z kolei pastelowa paleta scen rozgrywających się w latach 30. została narzucona przez Wesa Andersona. Miętowy pokój, w którym odbywa się przyjęcie urodzinowe, jest jedną z wielu landrynkowych przestrzeni przewijających się przez cały film.

Detale w hotelu Grand Budapest

Dekoratorka Anna Pinnock wspomina, że Görlitz zaoferowało im kilka prawdziwych skarbów, które mogli wykorzystać, jednak zabrakło tam autentycznych miejsc, które mogłyby zagrać w filmie. Pinnock musiała przeczesać całą Saksonię, przeszukując pensjonaty i sklepy, jak również kolekcję mebli z czasów NRD w studiu filmowym w Babelsbergu w Poczdamie. Jednym z jej znalezisk było nieco ekscentryczne biurko, za którym stoi postać grana przez Jeffa Goldbluma w posiadłości Madame D. (Tilda Swinton). Pinnock znalazła je pod Monachium. – Właściciel miał mnóstwo zwariowanych trofeów i niezwykłe meble wykonane z rogów i poroży. Wykorzystaliśmy wiele z jego rzeczy, dekorując pokój z trofeami w posiadłości Madame D. – wyjaśnia.

Ostatecznie niemal cały film udało się nakręcić w Görlitz i jego okolicach. Na początku XX wieku w mieście odkryto łaźnie, które posłużyły w filmie jako hotelowe spa z basenem.

Front i wnętrze cukierni Mendla sfilmowano w Dreźnie. Z kolei wszystkie wyroby cukiernicze wykonał cukiernik z Görlitz.

Sceny w więzieniu, do którego trafia Gustave (Ralph Fiennes) powstały w Zwickau. Co ciekawe w więzieniu zgodzono się na utworzenie prawdziwej dziury w podłodze przez którą miał uciec Gustave i jego gang. – Mogliśmy to sfingować, ale jak najmniejsza liczba rzeczy udawanych jest świetną częścią pracy z Wesem – przyznaje Stockhausen, który wcześniej współpracowała z Andersonem przy „Kochankach z księżyca” i „Pociągu do Darjeeling”.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O DOTYCHCZASOWEJ TWÓRCZOŚCI WESA ANDERSONA

Hotel w ruinie

Jednym z największych wyzwań dla scenografów była transformacja hotelu z jego momentu rozkwitu w latach 30. na wystrój w ponurych latach 60. Jedynym rozwiązaniem było wybudowanie socrealistycznych wnętrz w środku lobby. – Było to ryzykowne przedsięwzięcie. Trudno było przewidzieć czy taka przestrzeń zadziała – wspomina Stockhausen. Na szczęście wszystko przebiegło pomyślnie, a transformacja hotelu dokonała się w czasie jednego weekendu.

Recepcja hotelu w latach 30. i w latach 60.

Scenografowi znakomicie udało się oddać kontrast między wyrafinowaniem minionej epoki, a siermiężnością i smutkiem przyszłych lat. Cały splendor Grand Budapest Hotelu zniknął pod boazeriami i fornirem.

W czasach komunistycznych hotel wzbogacił się m.in. o ręcznie malowany mural z widokiem Alp usytuowany w centralnym punkcie sali bankietowej. – Widzieliśmy podobne rozwiązania w salach balowych hoteli, które organizują bankiety – wyjaśnia Stockhausen.

Dzięki ciężkiej pracy całego zespołu i niezwykłej konsekwencji hotel i pozostałe plany zdjęciowe prezentują się spektakularnie. Nic dziwnego, że już teraz „Grand Budapest Hotel” jest jednym z najczęściej wymienianych tytułów w giełdzie oscarowej po statuetkę za scenografię. Na razie jednym z jego największych konkurentów wydaje się być baśń „Into the Woods”, której polska premiera już w lutym.

Wszystkie cytaty pojawiające się w tekście za: The Hollywood Reporter.

Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.

View Comments

Recent Posts

Jak skutecznie zwiększyć bezpieczeństwo domu – praktyczne wskazówki

Nie tylko hollywoodzkie gwiazdy chronią swoją prywatność i dbają o to, by ich domy stanowiły…

3 miesiące ago

TOP 15: Najlepsze filmy młodzieżowe. Dla młodzieży i o niej

Filmy młodzieżowe to jeden z najtrudniejszych gatunków filmowych. Opowiadają o młodych ludziach, nastolatkach, ale tworzą…

4 miesiące ago

Najlepsze seriale o bogaczach. Ociekają luksusem!

Seriale o bogaczach i życiu w luksusie cieszą się dużą popularnością. Okazuje się, że miliony…

6 miesięcy ago

Pola lawendowe w Polsce. Gdzie są, kiedy kwitną?

Pola lawendy w okresie kwitnienia tworzą piękne fioletowe krajobrazy. To dla nich tysiące ludzi co…

6 miesięcy ago

Pola lawendowe w Prowansji. Kiedy kwitną, kiedy jechać?

Lawendowe pola to jeden z symboli Prowansji - słynnego regionu na południu Francji. Tworzą one…

6 miesięcy ago

Jaki krem z filtrem do twarzy stosować przez cały rok?

W trakcie wakacji, gdy jest upalnie, a promienie słoneczne wyraźnie rozgrzewają naszą skórę, łatwo jest…

6 miesięcy ago