Categories: Grafika

KULTOWE PLAKATY FILMOWE SAULA BASSA

Projektował przez pięć dekad, inspirując całe pokolenia. To za jego sprawą Amerykanie zobaczyli, że plakat filmowy może wyglądać inaczej niż kadr z filmu bądź portret aktora. Poznajcie graficzną twórczość Saula Bassa.

 

 

Saul Bass już wielokrotnie pojawiał się na łamach Learning form Hollywood. To on zrewolucjonizował postrzeganie i tworzenie czołówek filmowych, o czym można przeczytać TUTAJ. Bass wniósł także ogromny wkład w sztukę reklamy filmów w Ameryce. Przed nim plakat zazwyczaj pokazywał kadry lub portrety głównych bohaterów danej produkcji. Dopiero on zainicjował symboliczne przedstawienia, które bardziej niż twarzami filmowych gwiazd, kusiły trafną grafiką, metaforą. Stanowiły wizualny komunikat mówiący o najważniejszych elementach filmu. Saul Bass miał wyjątkową zdolność identyfikowania tego jednego obrazu, który najlepiej symbolizował produkcję. Przykładowo plakat do filmu „Złotoręki” (1955) obrazował uzależnienie od heroiny głównego bohatera. Plakat do „Zawrotu głowy” (1958) Hitchcocka oddaje poczucie niepokoju i dezorientacji – kluczowych dla całego filmu. Takich przykładów można mnożyć.

Najważniejszy plakaty, podobnie zresztą jak najważniejsze w swoim dorobku sekwencje tytułowe, projektował do filmów takich reżyserów jak Otto Preminger, Alfred Hitchcock (ZOBACZ JAK POWSTAWAŁ PLAKAT DO „LŚNIENIA”), Billy Wilder czy Stanley Kubrick. Ostatnie zamówienie zrealizował do „Listy Schindlera” (1993) Stevena Spilberga, jednak plakat nigdy nie trafił do dystrybucji.

Dziś całe zastępy grafików tworzą plakaty mocno inspirowane projektami Bassa. Wystarczy wspomnieć „Tajne przez poufne” (2008), “Hej, Skarbie” (2009), czy okładkę singla The White Stripes „The Hardest Button to Button”. W 1995 roku projektant Art Sims stworzył plakat do filmu Spike’a Lee „Ślepy zaułek”, który był uderzająco podobny do „Anatomii morderstwa” (1959) Bassa. Sims twierdził, że jego afisz był hołdem złożonym dla twórczości legendarnego grafika. Jednak Bass określił to wprost jako kradzież. Poznajcie jego najlepsze filmowe afisze.

 

„Czarna Carmen”, 1954

 

„Złotoręki”, 1955

 

„Miłość po południu”, 1957

 

„Witaj smutku”, 1958

 

„Zawrót głowy”, 1958

 

„Anatomia morderstwa”, 1960

 

„Exodus”, 1960

„Raz, dwa, trzy”, 1961

„Burza nad Waszyngtonem”, 1962

 

„Ten szalony, szalony świat”, 1963

 

„Nine Hours to Rama”, 1963

 

„Grand Prix”, 1966

 

„Żyd Jakow”, 1968

 

„Such Good Friends”, 1971

 

„Lśnienie”, 1980

 

Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.

Share
Published by
Anna Oporska

Recent Posts

Met Gala 2024: temat przewodni, goście, gdzie oglądać?

Meta Gala 2024 tradycyjnie odbędzie się w pierwszy poniedziałek maja, który w tym roku wypada…

2 dni ago

Met Gala — czym jest? Historia najważniejszego wydarzenia modowego na świecie

Met Gala to bezspornie najważniejsze wydarzenie w świecie mody, porównywalne do filmowych Oscarów. Odbywa się…

2 dni ago

Garderoba Beth z serialu „Yellowstone”. Styl country w nowoczesnym wydaniu

Beth Dutton to najwyrazistsza bohaterka serialu "Yellowstone". Córka największego ranczera z Montany mówi co jej…

3 dni ago

Ranczo z serialu „Yellowstone” istnieje naprawdę. Dom z bali imponuje

Serial "Yellowstone" pokochali widzowie na całym świecie. Rodzinny dramat z wielkimi interesami i polityką w…

6 dni ago

Domy z bali wracają do łask. Na czym polega ich fenomen?

Domy z bali kojarzą się z czymś naturalnym i pierwotnym zarazem. Te współczesne są już…

3 tygodnie ago

3 niezawodne sałatki na grilla. Proste smaczne i uniwersalne

Podstawą grillowego menu są różnego rodzaju mięsa i kiełbasy. Jednak na piknikowym stole nie powinno…

4 tygodnie ago