Projektował przez pięć dekad, inspirując całe pokolenia. To za jego sprawą Amerykanie zobaczyli, że plakat filmowy może wyglądać inaczej niż kadr z filmu bądź portret aktora. Poznajcie graficzną twórczość Saula Bassa.
Saul Bass już wielokrotnie pojawiał się na łamach Learning form Hollywood. To on zrewolucjonizował postrzeganie i tworzenie czołówek filmowych, o czym można przeczytać TUTAJ. Bass wniósł także ogromny wkład w sztukę reklamy filmów w Ameryce. Przed nim plakat zazwyczaj pokazywał kadry lub portrety głównych bohaterów danej produkcji. Dopiero on zainicjował symboliczne przedstawienia, które bardziej niż twarzami filmowych gwiazd, kusiły trafną grafiką, metaforą. Stanowiły wizualny komunikat mówiący o najważniejszych elementach filmu. Saul Bass miał wyjątkową zdolność identyfikowania tego jednego obrazu, który najlepiej symbolizował produkcję. Przykładowo plakat do filmu „Złotoręki” (1955) obrazował uzależnienie od heroiny głównego bohatera. Plakat do „Zawrotu głowy” (1958) Hitchcocka oddaje poczucie niepokoju i dezorientacji – kluczowych dla całego filmu. Takich przykładów można mnożyć.
Najważniejszy plakaty, podobnie zresztą jak najważniejsze w swoim dorobku sekwencje tytułowe, projektował do filmów takich reżyserów jak Otto Preminger, Alfred Hitchcock (ZOBACZ JAK POWSTAWAŁ PLAKAT DO „LŚNIENIA”), Billy Wilder czy Stanley Kubrick. Ostatnie zamówienie zrealizował do „Listy Schindlera” (1993) Stevena Spilberga, jednak plakat nigdy nie trafił do dystrybucji.
Dziś całe zastępy grafików tworzą plakaty mocno inspirowane projektami Bassa. Wystarczy wspomnieć „Tajne przez poufne” (2008), “Hej, Skarbie” (2009), czy okładkę singla The White Stripes „The Hardest Button to Button”. W 1995 roku projektant Art Sims stworzył plakat do filmu Spike’a Lee „Ślepy zaułek”, który był uderzająco podobny do „Anatomii morderstwa” (1959) Bassa. Sims twierdził, że jego afisz był hołdem złożonym dla twórczości legendarnego grafika. Jednak Bass określił to wprost jako kradzież. Poznajcie jego najlepsze filmowe afisze.
„Czarna Carmen”, 1954
„Raz, dwa, trzy”, 1961
Nie tylko hollywoodzkie gwiazdy chronią swoją prywatność i dbają o to, by ich domy stanowiły…
Filmy młodzieżowe to jeden z najtrudniejszych gatunków filmowych. Opowiadają o młodych ludziach, nastolatkach, ale tworzą…
Seriale o bogaczach i życiu w luksusie cieszą się dużą popularnością. Okazuje się, że miliony…
Pola lawendy w okresie kwitnienia tworzą piękne fioletowe krajobrazy. To dla nich tysiące ludzi co…
Lawendowe pola to jeden z symboli Prowansji - słynnego regionu na południu Francji. Tworzą one…
W trakcie wakacji, gdy jest upalnie, a promienie słoneczne wyraźnie rozgrzewają naszą skórę, łatwo jest…