5 lekcji, jak wieszać dużą galerię ścienną

Galerie ścienne z obrazów, fotografii czy plakatów to doskonały sposób na udekorowanie ścian w mieszkaniu. Bez trudu można znaleźć wiele porad, jak to robić, aby osiągnąć najlepszy efekt. Przy czym większość z nich ma zastosowanie do galerii składających się z kilku ram. Sprawa komplikuje się, gdy nasza galeria jest większa. Poznaj pięć lekcji, jak komponować naprawdę dużą galerię.

fot. Collective Gen

Galeria ścienna może stać się prawdziwą ozdobą wnętrza. Kompozycje obrazów czy fotografii wnoszą do pomieszczenia artystyczny sznyt i dają możliwość na wyrażenie indywidualnych upodobań estetycznych. O tym, jak wieszać niewielkie galerie ścienne, składające się z kilku ram, napisano już wiele. Co jednak gdy mamy do zagospodarowania znacznie większy obszar większą liczną artefaktów? Wówczas jest nieco trudniej. Żeby ułatwić to zadanie, poniżej znajdziecie pięć cennych porad.

Przeczytaj także: Miasta na ścianach: jak plakaty z pejzażami miejskimi ożywiają wnętrza?

1. Galeria ścienna: nie bój się popełniać błędów

Pierwsza lekcja dotycząca wieszania dużych galerii ściennych może się wydawać banalna, ale jednocześnie jest szalenie ważna. Lepiej pogodzić się z faktem, że za pierwszym podejściem raczej nie uda nam się stworzyć ciekawej kompozycji. Trzeba zrobić kilka przymiarek, przetasowań, być może poszukać dodatkowych artefaktów. W końcu im większa przestrzeń do zagospodarowania i im więcej ma elementów, poziom skomplikowania rośnie. Dlatego trzeba próbować różnych, czasem nieszablonowych rozwiązań. Kilka porad, jak bez strachu się zabrać za tworzenie dużej galerii ściennej:

  • Nie kopiuj gotowych układów galerii ściennych. Przy dużych założeniach to zwyczajnie nie ma sensu.
  • Rozłóż wszystkie obrazy i artefakty na podłodze i najpierw „na sucho” je komponuj.
  • Nie wbijaj w ścianę żadnego gwoździa, zanim nie będziesz mieć pewności, że masz już gotową kompozycję.
  • Komponując galerię, miej na uwadze skalę pomieszczenia i pobliskich mebli. Ścienna dekoracja ma być do nich dopasowana.

Przeczytaj także: Na jakiej wysokości powiesić obraz na ścianie?

2. Galeria ścienna: dobieraj ramy o różnych rozmiarach, kolorach, materiałach

Mieszanie i dobieranie ram i obiektów o różnych rozmiarach jest kluczowe dla wykreowania ciekawej kompozycji. Na tym jednak nie poprzestawaj, dobierz kilka ram z innego materiału, a nawet w odmiennym stylu. Mieszaj też prace o orientacji pionowej z poziomymi. Jest to szalenie prosty, ale jakże skuteczny sposób na ożywienie galerii ściennej oraz dodanie jej charakteru. Oczywiście tu też warto zachować umiar. Kiedy każda praca będzie inaczej oprawiona może się wytworzyć wizualny chaos. Jeśli jednak tylko kilka ram będzie odstawać od reszty, zrobi się po prostu ciekawie.

fot. sunset.com

3. Galeria ścienna: dodaj lustra i inne obiekty

Myśląc o galerii ściennej, w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy obrazy, plakaty, zdjęcia. To one wszak stanowią podstawę tego typu kompozycji. Kiedy jednak mamy do zagospodarowania duży obszar, warto do nich dodać inne obiekty. Wówczas galeria będzie miała znacznie więcej osobowości i różnorodności. Najłatwiej jest sięgnąć po lustra — te również potrafią przypominać dzieła sztuki. Jednak repertuar dostępnych rozwiązań jest znacznie szerszy. Można do galerii dodać: kapelusze, instrumenty muzyczne, narty, wiosło, płaskorzeźby, makatki, talerze i inne rzeczy, o ile tylko da się je powiesić. Zdecydowanie warto wyjść poza schemat.

4. Galeria ścienna: nie musisz się trzymać określonej kolorystyki

Często myślimy o komponowaniu galerii obrazów w tych samych kategoriach, co o urządzaniu wnętrz. Czyli, że powinniśmy zawęzić paletę kolorystyczną do trzech dominujących odcieni i dobrać jeden kolor akcentowy. Jednak to, co sprawdza się w projektowaniu pomieszczeń, nie zawsze dobrze wypada w kreacjach artystycznych, jakimi wszak są galerie obrazów. Choć nie ma nic złego w trzymaniu się określonej palety barwnej, to warto ją przełamać. Przy dużych kompozycjach zadziała to wręcz ożywczo.

5. Galeria ścienna: daj więcej miejsca

Ostatnia szalenie ważna lekcja dotycząca komponowania dużych galerii ściennych dotyczy rozstawu między poszczególnymi obiektami. Umieszczenie ram zbyt blisko siebie, sprawia, że prace nie mogą w pełni wybrzmieć i tworzy się wizualne stłoczenie. Kiedy patrząc na kompozycję, coś nam „nie gra”, prawie zawsze pomaga jej rozluźnienie i wprowadzenie większych odstępów między pracami. Pozwalając każdemu elementowi galerii złapać oddech, tworzymy bardziej zrównoważoną, wyważoną i wyglądającą na profesjonalną kompozycję. Ten prosty trik warto zawsze wypróbować, gdy mamy wątpliwości co do naszej galerii.

fot. thegempicker.com

<!– Composite Start –>

<!– Composite End –>

Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.

Recent Posts

Jak skutecznie zwiększyć bezpieczeństwo domu – praktyczne wskazówki

Nie tylko hollywoodzkie gwiazdy chronią swoją prywatność i dbają o to, by ich domy stanowiły…

3 miesiące ago

TOP 15: Najlepsze filmy młodzieżowe. Dla młodzieży i o niej

Filmy młodzieżowe to jeden z najtrudniejszych gatunków filmowych. Opowiadają o młodych ludziach, nastolatkach, ale tworzą…

4 miesiące ago

Najlepsze seriale o bogaczach. Ociekają luksusem!

Seriale o bogaczach i życiu w luksusie cieszą się dużą popularnością. Okazuje się, że miliony…

6 miesięcy ago

Pola lawendowe w Polsce. Gdzie są, kiedy kwitną?

Pola lawendy w okresie kwitnienia tworzą piękne fioletowe krajobrazy. To dla nich tysiące ludzi co…

6 miesięcy ago

Pola lawendowe w Prowansji. Kiedy kwitną, kiedy jechać?

Lawendowe pola to jeden z symboli Prowansji - słynnego regionu na południu Francji. Tworzą one…

6 miesięcy ago

Jaki krem z filtrem do twarzy stosować przez cały rok?

W trakcie wakacji, gdy jest upalnie, a promienie słoneczne wyraźnie rozgrzewają naszą skórę, łatwo jest…

6 miesięcy ago