„POŻEGNANIE Z AFRYKĄ”: KAREN BLIXEN I JEJ AFRYKAŃSKA FARMA

„Miałam farmę w Afryce u stóp gór Ngong” – tymi słowami rozpoczyna swą opowieść Karen Blixen grana przez Meryl Streep, w filmie „Pożegnanie z Afryką”. Dom choć wzniesiony w Kenii, to wystrojem w niczym nie przypominał afrykańskiego domostwa.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Film „Pożegnanie z Afryką” stanowi ekranizację autobiograficznej powieści duńskiej pisarki Karen Blixen, która przez 17 lat mieszkała w Kenii. Jej farma mieściła się na przedmieściach stolicy kraju Nairobi. Tam, na afrykańskim płaskowyżu, Blixen urządziła swój dom. Nazywała go „Bogani” albo „Mbogani”, co oznacza dom w lesie. Wśród dzikiej przyrody, z dala od cywilizacji, jakby na przekór otoczeniu, stworzyła miejsce w iście angielskim stylu. Zbudowała je ze sprowadzonych z Danii mebli, sprzętów, książek i kryształów. W afrykańskim krajobrazie jej dom wyglądał jak oaza europejskiej kultury. W filmie podjęto próbę drobiazgowej rekonstrukcji prawdziwej farmy Blixen i trzeba dodać – rekonstrukcji udanej. Dzięki temu możemy zobaczyć, jak żyła słynna pisarka.

EUROPEJSKI DOM W AFRYCE

Dom, który można podziwiać na ekranie jest wierną repliką, tego w którym Blixen faktycznie mieszkała między 1914 a 1931 rokiem. Pierwowzór został wzniesiony przez szwedzkiego inżyniera Ake’a Sjogrena i zyskał elementy typowe dla kilkudziesięciu rezydencji wybudowanych przez Europejczyków na przedmieściach Nairobi w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Ma kamienną konstrukcję, dach pokryty dachówką, długie ciągi werand obiegające dom i przestronne, wysokie pokoje. Filmowcy chcieli kręcić w faktycznym domu Blixen, jednak to nie było możliwe.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

Autentyczny dom Karen Blixen w Kenii.

Pisarka straciła farmę i na zawsze opuściła Czarny Ląd w 1931 roku. Po tym posiadłość wielokrotnie zmieniała właściciela. W 1964 roku zakupił ją duński rząd i przekazał w prezencie Kenijczykom z okazji uzyskania przez ich kraj niepodległości. Od tego czasu rezydencja była wykorzystywana przez kenijskie ministerstwo zdrowia. W 1985 roku, kiedy rozpoczęto prace nad filmem, budynek zajmowała rządowa agenda ds. żywienia. Z tego względu filmowcy nie otrzymali pozwolenia na organizację planu zdjęciowego w autentycznych pomieszczeniach.

SPLOT HISTORII

Scenograf Stephen B. Grimes spędził w Afryce rok, budując replikę domu Blixen. Udało mu się znaleźć w Karen – miejscowości nazwanej na cześć pisarki – farmę, która również była położona u stóp gór Ngong.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl StreepPożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Dom zbudowano na bazie istniejącego budynku, który jak się okazało, należał wcześniej do Jomo Kenyatta, pierwszego premiera i prezydenta Kenii. Dawna posiadłość Kenyatta w latach 80. pozostawała niezamieszkana i roztaczała raczej przykry widok. Reżyser filmu Sydney Pollack relacjonując prace na planie, powiedział, że Stephen Grimes „opuszczony, rozpadający się budynek z wysuszoną dookoła trawą, zamienił w uroczy dom, w duchu tego, w którym Blixen mieszkała”.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

WNĘTRZA W ANGIELSKIM STYLU

Grimes równie dużo wysiłku, co w sam budynek, włożył w jego wnętrza. Część mebli pojawiających się w filmie, to autentyczne sprzęty będące niegdyś własnością pisarki. Widzimy je w wyłożonej ciemną boazerią jadalni, romantycznej sypialni z moskitierą nad łóżkiem czy pokoju dziennym, który był najważniejszym pomieszczeniem. W filmie widzimy jak Meryl Streep go urządza i wypełnia puste pomieszczenie rzeczami przywiezionymi z rodzimej Danii.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl StreepPożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Salon był miejscem zarówno pracy jak i wypoczynku. Jeden róg pokoju zajmowało masywne biurko, z koeli przy dużym kamiennym kominku zgrupowano sofę i fotele w kwiatowe wzory. Siedząc na nich, pisarka snuła swoje opowieści, których słuchał jej przyjaciel Denys Finch Hatton (Robert Redford). „Wieczorami układał się wygodnie na poduszkach zniesionych przed kominek, ja zaś siadałam na ziemi ze skrzyżowanymi nogami jak Szeherezada” – mówi Blixen.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Głównym źródłem inspiracji dla niezwykłych opowieści były postacie z ustawionego w rogu orientalnego ekranu. Stanowił on egzotyczny akcent w konserwatywnie urządzonym wnętrzu. Dopiero z czasem Blixen uzupełniała wystrój o miejscowe akcenty: tkaniny, obiekty afrykańskiej sztuki. Niejednokrotnie były to prezenty od odwiedzających ją gości. A tych pisarka najchętniej przyjmowała w jadalni bądź na werandzie.

 

SKŁADNIKI STYLU:
– nawiązania do wnętrz angielskich,
– liczne tkaniny we wnętrzu: firany, zasłonki, dywany,
– meble wypoczynkowe tapicerowane kwiecistymi tkaninami,
– spójność stylistyczna,
– neutralna paleta barw,
– Starnnie dobrana, klasyczna porcelana.

 

DROGA PORCELANA

„Jadalnia była zwrócona ku zachodowi i miała troje oszklonych drzwi, które otwierały się na taras i dawały widok na trawnik i las” – napisała Blixen. Ściany jadalni zostały pokryte boazerią w bardzo europejskim stylu.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl StreepPożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Z kolei na werandzie pojawiają się bambusowe fotele i okrągły stół zrobionym z kamienia młyńskiego. Kamień, miał tragiczną historię, gdyż pochodził z młyna prowadzonego przez dwóch zamordowanych Hindusów. „Ów kamienny stół stanowił centralny punkt farmy, bo zwykle przy nim siadywałam, załatwiając sprawy z tubylcami” – czytamy w „Pożegnaniu z Afryką”. Przy nim też przyjmowała gości i na nim rozstawiała swoją cenną zastawę.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Wykorzystana na planie, to według słów filmowej Blixen – Limoges. Porcelana z Limoges cieszyła się olbrzymią popularnością w Europie i Ameryce, od czasów wystawy światowej w 1855 roku. [ZOBACZ TAKŻE >> „UCZTA BABETTE”] Prawdą jest, że pisarka sprowadzając się do Afryki przywiozła ze sobą zastawę i kryształy, które jej goście uwielbiali. „Berkeley Cole i Denys Finch-Hutton zachwycali się moją duńską zastawą stołową, szkłem i porcelaną, czasami ustawiali wszystko na stole i cieszyli się widokiem wysokiej, błyszczącej piramidy” – czytamy w „Pożegnaniu z Afryką”.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Być może była to właśnie zastawa francuska. Jednak poza tym Blixen raczej nie otaczała się kosztownymi rzeczami. Jednym z nielicznych symboli zbytku na jej afrykańskiej farmie był ustawiony w gabinecie stary, niemiecki zegar z kukułką. Za każdym razem gdy wybijał pełną godzinę i pojawiała się kukułka, wywoływał radość wśród dzieci tubylców.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

WYSIŁEK DOCENIONY

Ponad przepych i zbytek Blixen ceniła wygodę. Swój afrykański dom urządziła tak, by przybywający tu między kilkumiesięcznymi safari przyjaciele, mogli wypocząć i poczuć smak cywilizacji. „Denys Finch-Hutton nie miał w Afryce innego domu, tylko moją farmę. W mnie mieszkał między swymi safari, u mnie trzymał książki i gramofon. Gdy Denys wracał, farma otwierała serce i przemawiała – tak jak przemawiają plantacje kawy, gdy skąpane w rosie okrywają się kwieciem po pierwszych deszczach” – czytamy w książce.

 

Pożegnanie z Afryką, film, dom Meryl StreepPożegnanie z Afryką, film, dom Meryl Streep

 

Farma wykreowana na ekranie powstała z wręcz archeologiczną wiernością faktycznemu budynkowi, w którym mieszkała Blixen. Zresztą można się o tym przekonać odwiedzając Kenię i muzeum pisarki. Starań scenografa nie mogła nie docenić Amerykańska Akademia Filmowa. Grimes został wyróżniony Oscarem za najlepszą scenografię.

 


W STYLU DOMU KAREN BLIXEN:

rzeczy

1. Lampa stołowa Tenn, Svenskt; 2. Dzbanek do herbaty, porcelana Limoges, Raynaud; 3. Dywan Yesemak, Kartalcarpets.pl; 4. Sofa w stylu angielskim, sofy24.pl; 5. Fotel bujany Monet, Willow House; 6. Retro gramofon z CD RTCC 515 RIP, Hyundai; 7. Burko Mexico BR3, SEART.

 

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *