Organizacja czasu na co dzień, czyli jak ogarnąć wszystko bez stresu

Organizacja czasu to ważne zagadnienie w ostatnich latach. Mimo ułatwień technologicznych wydaje się, że zadań przybywa, a nam coraz trudniej skoncentrować się na jednym. Poniekąd to wina właśnie owych rozwiązań technologicznych. Poznajcie moje sposoby na organizację czasu na co dzień.

Organizacja czasu na co dzień fot. Cabompics/CC0 Creative Commons

Dobra organizacja czasu na co dzień pozwala nam dobrze wywiązywać się ze swoich zadań i czerpać z życia jak najwięcej. Nie tracimy bowiem godzin na bezsensownych zajęciach czy źle ułożonym grafiku. Pracuję na pełen etat, prowadzę blog, podróżuję, a teraz także remontuję mieszkanie. Intensywne tempo życia utrzymuję już od dawna, a mimo to nie padam codziennie ze zmęczenia, nie mam czarnych kręgów pod oczami, a stres nie zżera mnie od środka. Przez lata udało mi się wypracować sposoby i strategie, dzięki którym jestem w stanie wszystko ogarnąć bez stresu i zmęczenia. Wiele z nich z pewnością znacie, nie jest to bowiem wiedza tajemna. Dobra organizacja czasu to tak naprawdę kwestia wypracowania odpowiednich nawyków. Z nimi życie jest po prostu łatwiejsze.


Organizacja czasu na co dzień: kilka zasad

→ Żeby być dobrze zorganizowanym, trzeba znać swoje zadania na dany dzień, tydzień i miesiąc. Musimy wiedzieć, które z nich są najważniejsze i ile musimy na nie poświęcić czasu. Wiele czynności musi być powtarzanych codziennie, inne można skumulować i wykonywać np. raz tygodniowo, jak zakupy spożywcze. Pewne zajęcia można też delegować. Szczególnie dotyczy to obowiązków domowych. Wszyscy domownicy powinni być w nie zaangażowani.

→ Warto spisywać wszystkie najważniejsze zadania i uszeregować je wedle ważności. Dzięki temu nic nam nie umknie. A satysfakcja z wykreślania wykonanych czynności jest ogromna.

→ Spójrz na swoją listę i staraj się pogrupować poszczególne zadania czasowo i lokalizacyjne. Jeśli przykładowo masz do załatwienia kilka spraw na mieście, jak odebranie poczty, wizyta w banku, zakupy spożywcze etc., zaplanuje je na jeden dzień. Idź najpierw do tych miejsc, które są najbliżej siebie. Chodzi o to, aby nie tracić czasu na zbędne przejazdy i krążenie po mieście w tą i z powrotem.

→ Świadomość tego, jakie mamy zadania do wykonania następnego dnia, pozwala lepiej się do nich przygotować. I tu właśnie kryje się podstawa dobrej organizacji czasu na co dzień – przygotowanie.

Organizacja czasu na co dzień: zacznij wieczorem

Organizacja czasu na co dzieńfot. Lumen/CC0 Creative Commons

Żeby kolejny dzień upłynął bez zgrzytów, przygotuj się do niego już poprzedzającego wieczora:

→ Wybierz ubranie na następny dzień i je wyprasuj. Zaoszczędzisz sobie nie tylko mnóstwo czasu, ale i stresu. Do tego będziesz czuła się lepiej przygotowana do nowego dnia.

→ Spakuj swoją torebkę lub plecak na następny dzień. Okulary, słuchawki, notatnik, dokumenty, portfel, podręczne kosmetyki niech będą już spakowane wieczorem. Unikniesz ryzyka, że czegoś nie weźmiesz, a to ponownie zaoszczędzi czas i nerwy.

→ Jeśli idziesz do pracy, przygotuj sobie lunch i przekąski na cały dzień. To nie tylko eliminuje wiele problemów w ciągu dnia, ale także sprzyja zdrowszemu odżywianiu, zapobiega nagłym napadom głodu, nie mówiąc o oszczędności pieniędzy.

→ Posprzątaj kuchnię. Pozmywanie naczyń i sprzątniecie blatów powinno być wieczornym rytuałem każdego. Zlew pełen naczyń to najgorszy widok, jaki można zobaczyć w kuchni o poranku. Poczucie bałaganu będzie nam potem towarzyszyć do końca dnia. Do tego łatwiej się robi śniadanie, gdy wszystko jest czyste i na swoim miejscu.

→ Zaplanuj, co zjesz na śniadanie. Nie musisz nic przygotowywać wcześniej, ani nawet tego zapisywać. Wystarczy, że dokonasz wyboru już wieczorem. Poranki to zazwyczaj nienajlepszy czas na podejmowanie jakichkolwiek decyzji.

→ Chodź spać o regularnej porze.


Organizacja czasu na co dzień: sprawne poranki

Organizacja czasu na co dzieńfot. Pexels/CC0 Creative Commons

Gdy wieczorem przygotujemy sobie wszystko na następny poranek, życie naprawdę staje się prostsze. Organizacja czasu jest wówczas dużo łatwiejsza. Niemniej i tak zachęcam was do wcześniejszego wstawania. Potraktujcie dodatkowe pół godziny o poranku jako czas dla siebie. Kiedy jeszcze wszyscy śpią, można na spokojnie zrobić sobie dokładny makijaż, ułożyć włosy, a może wykonać poranne ćwiczenia czy zwyczajnie podelektować się herbatą. Do tego trzymaj się kilku prostych zasad:

→ Wstań od razu, gdy zadzwoni budzik.

→ Nie zaglądaj od razu do telefonu. Przeglądanie internetu zacznij dopiero w pracy, bądź gdy wszyscy domownicy już wyjdą z domu.

→ Nie pij kawy od razu po przebudzeniu. Poczekaj co najmniej dwie godziny przed pierwszą filiżanką.

→ Zawsze jedz śniadanie.

→ Codziennie ściel łóżko.


Organizacja czasu na co dzień: nie rozpraszaj się

Tak jak we wstępie padło, największym wrogiem dobrej organizacji czasu są rozmaite rozpraszacze. Najczęściej są to telefon, komputer, telewizor i social media. Musisz nauczyć się od nich odłączać. Wyznacz sobie godziny, w których sprawdzasz maila i Facebooka. Wbrew powszechnemu mniemaniu, nic się nie stanie, jak nie odpowiesz na jakąś wiadomość natychmiast.

Jeśli masz ważne zadanie do wykonania, skup się tylko na nim. Wyłącz telefon i inne powiadomienia. Mi pomaga w koncentracji pomaga muzyka. Mam jedną piosenkę, dość spokojną, której słucham na słuchawkach, gdy muszę napisać, jakiś ważny tekst. Wprowadza mnie w odpowiedni nastrój i pomaga odciąć się od świata zewnętrznego.

Kolejna zasada dobrej organizacji czasu to umiejętność rozróżniania spraw ważnych. Pamiętaj, że każdy ma poczucie, że on i jego problemy są najważniejsze na świecie. Często zdarza się, że inni zasypują nas swoimi sprawami. Przyjmują przy tym takie ton i postawę, jakby niebo miało runąć, jeśli nie pomożemy im w przeciągu najbliższych 30 sekund. Nie poddawaj się takiemu terrorowi. To ty musisz wiedzieć, jakie są priorytety. Nie pozwól, żeby inni organizowali ci czas, a właściwie go zawłaszczali. Nie obawiaj się powiedzieć „Nie”. Nie wykonuj zadań za innych, asertywność to bardzo przydatna cecha.

Żeby uniknąć rozpraszania, warto też sobie wyznaczać konkretne dni w tygodniu, kiedy wykonujemy określone czynności. Przykładowo zakupy można robić raz na cały tydzień, pranie tylko w poniedziałki i czwartki, a rachunki i sprawy bankowe załatwiać tylko w soboty. To bardzo ekonomiczne i zdroworozsądkowe podejście. Dzięki temu nie będziesz biegać codziennie do sklepu po chleb czy masło i nie zapomnisz o opłacie za czynsz.

Organizacja czasu na co dzień: Jak zachować dyscyplinę?

Organizacja czasu na co dzień Dobre nawyki i dyscyplina to niewątpliwi sprzymierzeńcy dobrej organizacji czasu. Bryan Tracy słynny amerykański mówca i autor książek, często powtarza: „Złe nawyki są łatwe do uformowania, ale trudno się z nimi żyje. Dobre nawyki są trudne do ukształtowania, ale łatwo się z nimi żyje”. W tym zdaniu kryje się wiele prawdy. Na początku również mi nie było łatwo wstawać przed szóstą, nie mówiąc o tym, że zmywanie codziennie wieczorem nie było najlepszą rozrywką. Jednak z czasem wszystko przychodzi łatwiej, by w końcu stało się bezproblemowe. Teraz odczuwam dyskomfort, gdy wieczorem pozostawiam brudne naczynia.

W utrzymaniu codziennej dyscypliny, a co za tym idzie organizacji czasu pomaga mi świadomość po co to robię. Moim osobistym celem jest czerpanie z życia jak najwięcej. Nie chcę się ograniczać tylko do pracy. Chcę realizować swoje pasje, zwiedzać świat, spotykać się ze znajomymi, a czasem móc bez wyrzutów sumienia pozwolić sobie na absolutne lenistwo. Im sprawnej i szybciej wywiązuje się z obowiązków bez poczucia zmęczenia i stresu, tym bardziej mogę później delektować się czasem wolnym. Twoim celem może być oczywiście co innego – więcej czasu dla dzieci, mniej stresu czy oszczędzanie pieniędzy. Bo to ostatnie jest bezpośrednio związane z dobrą organizacją czasu. Pamiętaj, że wszystko jest w twoich rękach. Zacznij stopniowo, metodą małych kroczków, a szybko dostrzeżesz wielkie zmiany w swoim życiu.



Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *