Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Typowane są najlepsze i najgorsze filmy roku, największe sukcesy i wpadki. Wpływowy portal Indiewire.com także przedstawił własne podsumowanie, przy czym obok filmów, po raz pierwszy w historii, wziął na warsztat plakaty filmowe i opublikował zestawienie 20. najlepszych plakatów powstałych w 2014 roku.
Jeden z największych portali internetowych poświęcony filmom niezależnym Indiewire.com, po raz pierwszy w swej 18-letniej historii postanowił wziąć pod lupę plakaty filmowe. „Są plakaty, które wyznaczają drogę w kierunku lepszej przyszłości, w których utalentowani artyści i projektanci zainspirowani filmami, znajdują sposób na stworzenie czegoś kreatywnego na swoich własnych prawach i rozwijają w egzotyczne albo intrygujące obrazy. W istocie czasem plakaty przerastają filmy, które mają promować”. Motywowani tym przeświadczeniem redaktorzy portalu stworzyli zestawienie 20. najlepszych plakatów filmowych 2014 roku. W zestawieniu uwzględniano afisze do obrazów, których światowa premiera miała miejsce między 1 stycznia a 30 grudnia. Poniżej pełne zestawienie plakatów wyróżnionych przez Indiewire.com
20 NAJLEPSZYCH PLAKATÓW FILMOWYCH 2014 ROKU:
20. CUDA (Le meraviglie)
Włoski dramat z Monicą Bellucci miał swoją światową premierę podczas tegorocznego festiwalu w Cannes. W Polsce ukaże się 23 stycznia 2015 r.
19. JAKO W PIEKLE, TAK I NA ZIEMI (As Above, So Below)
Film, który bez ogródek można nazwać złym, doczekał się znakomitego plakatu. Afisz symbolicznie odnosi się do tytułu i miejsca akcji horroru, czyli paryskich katakumb.
18. GODZILLA
Jak na blockbustera przystało „Godzilla” miała znakomity marketing, który objął także plakat przygotowany przez studio Art Machine.
17. ZAGINIONA DZIEWCZYNA (Gone Girl)
Rozegrany prostymi środkami plakat autorstwa Neila Kellerhouse’a jest wygrany świetną fotografią i wyważoną kompozycją. Nic dziwnego, że Kellerhouse jest jednym z ulubionych grafików i fotografów Hollywood.
16. ZIMOWY SEN (Kış Uykusu)
Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes „Zimowy sen” docenili krytycy, ale publiczność już niekoniecznie. Za to uznania doczekał się malowniczy plakat przywodzący na myśl „Wichrowe wzgórza”.
15. FOXCATCHER
Czysta i prosta kompozycja tego plakatu jest dziełem grafików z InSync + BemisBalkind. Profil widoczny na afiszu należy do Steve’a Carella – odtwórcy jednej z głównych ról. Polska premiera już 9 stycznia.
14. BORGMAN
Mroczny thriller „Borgman” zyskał równie mroczy i sugestywny plakat, który znakomicie operuje alegorycznym obrazowaniem.
13. ACTRESS
Plakat do filmu dokumentalnego jest utrzymany w klimacie klasycznych afiszy z lat 50. Autorką malowidła jest Laura Baran, układ graficzny opracowała Therese Berens.
12. BABADOOK
Minimalistyczny plakat do australijskiego horroru nie tylko wprowadza w niepokojący klimat filmu, ale także jest znakomicie zaprojektowany w oparciu o proste graficzne środki.
11. GOŚĆ (The Guest)
Plakat „Gościa” stanowi odważny powrót do konwencji lat 80., z jej agresywną grafiką i kolorystyką. Afisz stworzyło studio o intrygującej nazwie Blood & Chocolate.
10. O DZIEWCZYNIE, KTÓRA WRACA NOCĄ SAMA DO DOMU (A Girl Walks Home Alone At Night)
Rozgrywający się w Iranie horror o wampirach ma świetnie zaprojektowany, graficzny plakat. Taki afisz mocno zapada w pamięć, podobnie jak film, który został owacyjnie przyjęty na festiwalu w Sundance.
9. DO CIEBIE, PHILIPIE (Listen Up Philip)
Kolejny powrót do estetyki sprzed lat ze znakomitym, choć archaicznym liternictwem i przyjemną kolorystyką.
8. RED ARMY
Plakat do filmu dokumentalnego o hokeistach żywo nawiązuje do sowieckich afiszy propagandowych. Efekt uderzający. Projekt brytyjskiego studia projektowego La Boca.
7. POD SKÓRĄ (Under the Skin)
Kolejna praca Neila Kellerhouse’a, ale utrzymana w diametralnie różnym klimacie niż plakat „Zaginionej dziewczyny”. Grafika skutecznie wprowadza w stan lekkiego niepokoju.
6. WOLNY STRZELEC (Nightcrawler)
Stylowy i zapadający w pamięć plakat stworzony przez studio BLT Communications ma w swoim dążeniu do monumentalizmu coś z sowieckiej estetyki.
5. SOBOWTÓR (The Double)
Intrygujący i niepokojący zarazem plakat stworzony przez Empire Design, stoi na skrzyżowaniu klasyki z nowoczesnością.
4. WYWIAD ZE SŁOŃCEM NARODU (The Interview)
Premiera tego filmu ze względów politycznych jest wciąż odkładana. Tymczasem nie pozostaje nic innego, jak nacieszyć się plakatem operującym językiem propagandy.
3. WADA UKRYTA (Inherent Vice)
Kolejny afisz odwołujący się do estetyki lat 70. Autor, Dustin Stanton stworzył niezwykle wyważoną kompozycję ze znakomitym liternictwem.
2. BIRDMAN
BLT Communications – to samo studio stojące za plakatem do „Wolnego strzelca” – zaprojektowało serię świetnych graficznych plakatów do najnowszego filmu z Michaelem Keatonem.
1. WRÓG (Enemy)
Redaktorzy Indiewire.com najbardziej docenili poruszającą serię plakatów do „Wroga”. W uzasadnieniu czytamy, że szczególnie trzeci z zaprezentowanych plakatów z żółtym tłem, „przywodzi na myśl polską szkołę plakatu”.
Źródło: Indiewire.com