NAJLEPSZE PLAKATY FILMOWE ROKU WG INDIEWIRE

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Typowane są najlepsze i najgorsze filmy roku, największe sukcesy i wpadki. Wpływowy portal Indiewire.com także przedstawił własne podsumowanie, przy czym obok filmów, po raz pierwszy w historii, wziął na warsztat plakaty filmowe i opublikował zestawienie 20. najlepszych afiszy powstałych w mijającym roku.

cdn.indiewire.com

Jeden z największych portali internetowych poświęcony filmom niezależnym Indiewire.com, po raz pierwszy w swej 18-letniej historii postanowił wziąć pod lupę plakaty filmowe. „Są plakaty, które wyznaczają drogę w kierunku lepszej przyszłości, w których utalentowani artyści i projektanci zainspirowani filmami, znajdują sposób na stworzenie czegoś kreatywnego na swoich własnych prawach i rozwijają w egzotyczne albo intrygujące obrazy. W istocie czasem plakaty przerastają filmy, które mają promować”. Motywowani tym przeświadczeniem redaktorzy portalu stworzyli zestawienie 20 najlepszych plakatów filmowych 2014 roku. W zestawieniu uwzględniano afisze do obrazów, których światowa premiera miała miejsce miedzy 1 stycznia a 30 grudnia. Poniżej pełne zestawienie plakatów wyróżnionych przez Indiewire.com

 

20 NAJLEPSZYCH PLAKATÓW FILMOWYCH 2014 ROKU:

 


20. „CUDA” (Le meraviglie)


 

le-meraviglie-poster

 

Włoski dramat z Monicą Bellucci miał swoją światową premierę podczas tegorocznego festiwalu w Cannes. W Polsce ukaże się 23 stycznia 2015 r.

 


19. „JAKO W PIEKLE, TAK I NA ZIEMI” (As Above, So Below)


 19. as-above-so-below-poster

 

Film, który bez ogródek można nazwać złym, doczekał się znakomitego plakatu. Afisz symbolicznie odnosi się do tytułu i miejsca akcji horroru, czyli paryskich katakumb.

 


18. „GODZILLA”


 18. godzilla-poster

 

Jak na blockbustera przystało „Godzilla” miała znakomity marketing, który objął także plakat przygotowany przez studio Art Machine.

 


17. „ZAGINIONA DZIEWCZYNA” (Gone Girl)


 16. gone-girl-poster

 

Rozegrany prostymi środkami plakat autorstwa Neila Kellerhouse’a jest wygrany świetną fotografią i wyważoną kompozycją. Nic dziwnego, że Kellerhouse jest jednym z ulubionych grafików i fotografów Hollywood.

 


16. „ZIMOWY SEN” (Kış Uykusu)


 16. winter-sleep

 

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes „Zimowy sen” docenili krytycy, ale publiczność już niekoniecznie. Za to uznania doczekał się malowniczy plakat przywodzący na myśl „Wichrowe wzgórza”.

 


15. „FOXCATCHER”


 15. foxcatcher-poster

 

Czysta i prosta kompozycja tego plakatu jest dziełem grafików z InSync + BemisBalkind. Profil widoczny na afiszu należy do Steve’a Carella – odtwórcy jednej z głównych ról. Polska premiera już 9 stycznia.

 


14. „BORGMAN”


 

borgman-poster

 

Mroczny thriller „Borgman” zyskał równie mroczy i sugestywny plakat, który znakomicie operuje alegorycznym obrazowaniem.

 


13. „ACTRESS”


 13. actress-poster

 

Plakat do filmu dokumentalnego jest utrzymany w klimacie klasycznych afiszy z lat 50. Autorką malowidła jest Laura Baran, układ graficzny opracowała Therese Berens.

 


12. „BABADOOK”


 

12. the-babadook-poster

 

Minimalistyczny plakat do australijskiego horroru nie tylko wprowadza w niepokojący klimat filmu, ale także jest znakomicie zaprojektowany w oparciu o proste graficzne środki.

 


11. „GOŚĆ” (The Guest)


 11. theguest-digitalposter1-2014-01-16-05-00-45pm

 

Plakat „Gościa” stanowi odważny powrót do konwencji lat 80., z jej agresywną grafiką i kolorystyką. Afisz stworzyło studio o intrygującej nazwie Blood & Chocolate.

 


10. „O DZIEWCZYNIE, KTÓRA WRACA NOCĄ SAMA DO DOMU” (A Girl Walks Home Alone At Night)


 10. -girl-walks-home-alone-at-night-poster

 

Rozgrywający się w Iranie horror o wampirach ma świetnie zaprojektowany, graficzny plakat. Taki afisz mocno zapada w pamięć, podobnie jak film, który został owacyjnie przyjęty na festiwalu w Sundance.

 


9. „DO CIEBIE, PHILIPIE” (Listen Up Philip)


 cdn.indiewire.com

 

Kolejny powrót do estetyki sprzed lat ze znakomitym, choć archaicznym liternictwem i przyjemną kolorystyką.

 


8. „RED ARMY”


 cdn.in

 

Plakat do filmu dokumentalnego o hokeistach żywo nawiązuje do sowieckich afiszy propagandowych. Efekt uderzający. Projekt brytyjskiego studia projektowego La Boca.

 


7. „POD SKÓRĄ” (Under the Skin)


7.1 under-the-skin-poster

 

Kolejna praca Neila Kellerhouse’a, ale utrzymana w diametralnie różnym klimacie niż plakat „Zaginionej dziewczyny”. Grafika skutecznie wprowadza w stan lekkiego niepokoju.

 


6. „WOLNY STRZELEC” (Nightcrawler)


6. nightcrawler-poster

 

Stylowy i zapadający w pamięć plakat stworzony przez studio BLT Communications ma w swoim dążeniu do monumentalizmu coś z sowieckiej estetyki.

 


5. „SOBOWTÓR” (The Double)


 

5. the-double-poster

 

Intrygujący i niepokojący zarazem plakat stworzony przez Empire Design, stoi na skrzyżowaniu klasyki z nowoczesnością.

 


4. „WYWIAD ZE SŁOŃCEM NARODU” (The Interview)


 

4. the-interview-poster-rogen-franco

 

Premiera tego filmu ze względów politycznych jest wciąż odkładana. Tymczasem nie pozostaje nic innego, jak nacieszyć się plakatem operującym językiem propagandy.

 


3. „WADA UKRYTA” (Inherent Vice)


 

3. inherent-vice-poster

 

Kolejny afisz odwołujący się do kolorowych lat 80. Autor Dustin Stanton stworzył niezwykle wyważoną kompozycję ze znakomitym liternictwem.

 


2. „BIRDMAN”


2. birdman-poster2. 15496340612-7435770f94-o

 

BLT Communications – to samo studio stojące za plakatem do „Wolnego strzelca” – zaprojektowało serię świetnych graficznych plakatów do najnowszego filmu z Michaelem Keatonem.

 


1. „WRÓG” (Enemy)


 

1 enemy-poster1 enemy-ver2-xxlg1. enemy-poster

 

Redaktorzy Indiewire.com najbardziej docenili poruszającą serię plakatów do „Wroga”. W uzasadnieniu czytamy, że szczególnie trzeci z zaprezentowanych plakatów z żółtym tłem, „przywodzi na myśl polską szkołę plakatu”.

 

 

Źródło: Indiewire.com

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *