Matte painting – efekty specjalne złotej ery Hollywood

Matte painting to dziś termin niemal nieznany. Przed nastaniem epoki cyfrowej filmowe efekty specjalne wymagały ludzkiej pracy i rzemieślniczych umiejętności. Tak było w przypadku techniki matte painting. To przy jej użyciu tworzono efekty specjalne równie spektakularne, co współczesne, a generowane przez komputery.


jeden
 

Co zrobić, kiedy kręci się film rozgrywający się w starożytnym Rzymie, a nie ma pieniędzy, żeby zbudować dekoracje całego miasta, czy chociażby zabrać ekipę do Rzymu? Może po prostu namalować miasto i odpowiednio zmontować ujęcia z aktorami? Na tym właśnie polega technika matte painting, która przez całe dziesięciolecia była nieodłącznym elementem niemal każdej hollywodzkiej produkcji filmowej.

Matte painting to połączenie prawdziwych elementów planu zdjęciowego z malowidłem, po polsku określa się te malowidła jako dorysówki albo domalówki. Są to fotorealistyczne obrazy, malowane przez dedykowanych do tej pracy twórców. Technikę tą wykorzystywano w zasadzie od zarania kinematografii aż do połowy lat 90. Szczytowy okres rozwoju matte painting przypada na Złotą Erę Hollywood. Przy wykorzystaniu tej techniki powstawały największe ówczesne produkcje, stając się jedną z podstaw funkcjonowania całego biznesu. W końcu domalówki pozwalały zaoszczędzić miliony dolarów na budowaniu wielkich scenografii. Do ich tworzenia byli jednak niezbędni wprawni malarze, którzy potrafili tworzyć hiperrealistyczne obrazy trudne do odróżnienia od fotografii. Na szczęście tych w Hollywood nie brakowało. Wśród najbardziej uznanych twórców matte painting znaleźli się: Michael Pangrazio, Walter Percy Day, Norman Dawn, Linwood G. Dunn, Harrison Ellenshaw, Peter Ellenshaw, Albert Whitlock, Matthew Yuricich, Libin Jose Vattavayalil. To za ich sprawą na srebrnym ekranie pojawiały się starożytne miasta, górzyste krajobrazy, miasta zniszczone przez trzęsienie ziemi czy bezkresne przestrzenie kosmosu. Najlepsze domalówki idealnie wtapiały się w kadry filmu i przesądzały o wartości wizualnej. Oto najbardziej przemawiające do wyobraźni przykłady wykorzystania matte painting w kinie, pokazujące mistrzostwo hollywoodzkich twórców. Aż trudno uwierzyć, że te obrazy stworzyły ludzkie ręce, a nie komputer.




 


 

„Płonący wieżowiec”, 1974, reż. Irwin Allen, John Guillermin

towering-inferno-the_10-BluRay

 

„Złodziej z Bagdadu”, 1961, reż. Arthur Lubin, Bruno Vailati

Thief of Baghdad BR large (hang.min)

 

„Superman”, 1978, reż. Richard Donner

Superman-on_the_tracks-03

 

„Żądło”, 1973, reż. George Roy Hill

Sting,The -ElTrain BR matte

 

„Star Trek IV: Powrót na Ziemię”, 1986, reż. Leonard Nimoy

star trek4matte BR

 

„Sabotaż”, 1942, reż. Alfred Hitchcock

Saboteur BR (DeCuir)

 

„Robocop”, 1987, reż. Paul Verhoeven

Robocop BR Gioffre

 

„Psychoza 2”, 1983, reż. Richard Franklin

Psycho_II_BR (motel)

 

„Planeta Małp”, 1968, reż. Franklin J. Schaffner

planet of the apes blu-ray11

„W podziemiach Planety Małp”, 1970, reż. Ted Post

BeneathplanetApes

 

„Północ, północny-zachód”, 1959, reż. Alfred Hitchcock

northwest BR

 

„W krzywym zwierciadle: Wakacje”, 1983, reż. Harold Ramis

Nat Lampoon Vacation_21_1080pNat Lam vacation120541

 

„Marnie”, 1964, reż. Alfred Hitchcock

Marnie BR (Rutland bldg matte)

 

„Kochanek”, 1992, reż. Jean-Jacques Annaud

Lover_1080p B

 

„Król królów”, 1961, reż. Nicholas Ray

King of Kings BR 4023_3_large

 

„Gwiezdne wojny: Część VI Powrót Jedi”, 1983, reż. Richard Marquand

Jedi BR 3Jedi BR 1

 

„Bohaterowie z piekła”, 1977, reż. Enzo G. Castellari

Inglorious Bastards BR large (Ruiz shot)

 

„Indiana Jones i Świątynia Zagłady”, 1984, reż. Steven Spilberg

Indy TOD-BR large (walled city)Indiana Temple Doom- BR palace twilightIndiana Jones BR caverns

 

„Hot shots 2”, 1993, reż. Jim Abrahams

Hot Shots II BR (alt) day fortress matte

 

„Hook”, 1991, reż. Steven Spilberg

Hook BR 1a

 

„Historia świata: Część I”, 1981, reż. Mel Brooks

historyofworld10721

 

„Nieśmiertelny”, 1986, reż. Russell Mulcahy

Highlander-BR (Ray Caple)

 

„Przeminęło z wiatrem”, 1939, reż. George Cukor, Sam Wood, Victor Fleming

GWTW matte4GWTW BR2 kopia

 

„Goonies”, 1985, reż. Richard Donner

Goonies BR matte

 

„Podróż Sindbada do Złotej Krainy”, 1973, reż. Gordon Hessler

Golden Voyage Sinbad-city BR (Ruiz)

 

„Pogromcy duchów”, 1984, reż. Ivan Reitman

Ghostbusters 30 BRGhostbusters 20 BR

 

„Od zmierzchu do świtu”, 1996, reż. Robert Rodriguez

From Dusk-BR matte

 

„Szał”, 1972, reż. Alfred Hitchcock

Frenzy BR large -lighter (jail)Frenzy BR (Covent Garden - lightened)

 

„Mój własny wróg”, 1985, reż. Wolfgang Petersen

enemymine5

 

„Gwiezdne wojny: część V – Imperium kontratakuje”, 1980, reż. Irvin Kershner

Empire Strikes-1080p-pangrazio matteESB- BR matte 7

 

„Trzęsienie ziemi”, 1974, reż. Mark Robson

Earthquake24 BREarthquake17 BREarthquake BR_10_1080p

 

„Diuna”, 1984, reż. David Lynch

Dune BR (Syd Dutton)

 

„Dick Tracy”, 1990, reż. Warren Beatty

DT Image82

 

„Dracula”, 1992, reż. Francis Ford Coppola

Dracula-CoppolaBR

 

„Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę”, 1964, reż. Stanley Kubrick
Dr Strangelove BR

 

„Diamenty są wieczne”, 1971, reż. Guy Hamilton

Diamonds Forever-BR (Whitlock)

 

„Dzień, w którym zatrzymała się Ziemia”, 1951, reż. Robert Wise

DayEarthStoodStill BR kopia

 

„Dave”, 1993, reż. Ivan Reitman

Dave-Whitehouse matte_1080p

 

„Ciemny kryształ”, 1982, reż. Jim Henson, Frank Oz, Gary Kurtz

Dark Crystal BR3Dark Crystal BR2

 

„Tańczący z wilkami”, 1990, reż. Kevin Costner

Dances with Wolves-Gioffre BR

 

„The Colditz Story”, 1955, reż. Guy Hamilton

Colditz Story-ext BR 1080p

 

„Trop”, 1985, reż. Jonathan Lynn

Clue BR large (lightning mansion)Clue - Syd Dutton BR2

 

„Kleopatra”, 1963, reż. Darryl F. Zanuck, Rouben Mamoulian, Joseph L. Mankiewicz

Cleopatra-BD_03Cleopatra_blu-ray (Alexandria glass shot) 02

 

„Nasz cudowny samochodzik”, 1968, reż. Ken Hughes

chitty_chitty_bang_bang_22 BRChitty Bang- BR (mountains & sky)

 

„Chiński syndrom”, 1979, reż. James Bridges

China Syndrome BR (nuclear ext) large

 

„Ludzie-koty”, 1982, reż. Paul Schrader

Cat People BR opening

Cat People BR_1080p

 

„Casablanca”, 1942, reż. Michael Curtiz

Casablanca-matteCasablanca-airport BR 1080

 

„Przylądek strachu”, 1991, reż. Martin Scorsese

Cape Fear BR large (jail)

 

„Blues Brothers”, 1980, reż. John Landis

Blues Brothers- BR matte3

 

„Łowca androidów”, 1982, reż. Ridley Scott

bladerunner BR1

 

„Czarny narcyz”, 1947, reż. Michael Powell, Emeric Pressburger

black_narcissus_blu-ray_gardening1black_narcissus_blu-ray_1x

 

„Ptaki”, 1963, reż. Alfred Hitchcock

 The Birds BR (night sky)
birds-the_ BR 07

 

„Ben Hur”, 1959, reż. William Wyler

Ben Hur BR (opening-large)

 

„Bitwa o Anglię”, 1969, reż. Guy Hamilton

battle of britain

 

 „Batman Forever”, 1995, reż. Joel Schumacher

batman forever-Dutton BR

 

„Batman”, 1989, reż. Tim Burton

batman BR (batcave-Leigh Took) 11

 

„Amerykanin w Paryżu”, 1951, reż. Vincente Minnelli

an-american-in-paris_BR 06

 

„Na zachodzie bez zmian”, 1930, reż. Lewis Milestone

All Quiet West Front BR 1080 kopia

„Obcy”, 1979, reż. Ridley Scott

alien BR_03a

„Obcy – decydujące starcie”, 1986, reż. James Cameron

ALIENS-Skotak matte BluRay

„2001: Odyseja kosmiczna”, 1968 reż. Stanley Kubrick

2001-matte BR

 

„Wiek niewinności”, 1992, reż. Martin Scorsese

Age of Innocence HD 2(Syd Dutton)Age of Innocence HD (Syd Dutton)
Age of Innocence HD museum (Rob Stromberg)Age of Innocence HD lighthouse matte

 

About Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.
Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.