„HOLIDAY”: KALIFORNIJSKA WILLA KONTRA CHATKA NA ANGIELSKIEJ WSI

Dwie kobiety wymieniają się domami na święta Bożego Narodzenia. Zamiana staje się przyczynkiem do odmiany losów obu bohaterek i okazją do ciekawej konfrontacji dwóch różnych stylów urządzania wnętrz.

 

jeden

 

Komedia romantyczna „Holiday” to film, w którym domy nabierają szczególnego znaczenia. Nie tylko są tłem akcji, ale stają się przyczynkiem do jej zawiązania. Historia Brytyjki Iris (Kate Winslet) i Amerykanki Amandy (Cameron Diaz) została oparta o popularny koncept wakacyjnej zamiany domów. Pierwsza mieszka w mroźnej Anglii, druga w słonecznej Kalifornii. Obie po sercowych rozczarowaniach pragną na okres świąteczny zmienić całkowicie otoczenie. Kobiety poznają się przez internet  i decydują się na dwa tygodnie zamienić domami. Tym sposobem Iris trafia do luksusowej willi w Los Angeles, a Amanda niewielkiej chatki nieopodal Londynu. Domy skrajnie się od siebie różnią i stylem, i standardem. Zobaczcie oba i oceńcie, w którym wolelibyście zamieszkać na święta i nie tylko.

 

vs

Angielska chatka vs. kalifornijska willa

 

ANGIELSKA SIELANKA

Iris jest posiadaczką domu o nazwie Rose Hill Cottage znajdującego się w niewielkiej miejscowości Shere, położonej na południe od Londynu. Jest to dom o grubych kamiennych ścianach, niewielkich oknach, lekko zapadającym się dachu i pnącym po ścianach bluszczu. Do wnętrza prowadzi niewielki, błękitny portyk.

 

18[3]

 

Z zewnątrz dom wygląda sielsko, niemal nierealnie, jak chatka żywcem wyjęta z baśni. Nie jest to zresztą dalekie od prawdy. Fasada została wzniesiona specjalnie na potrzeby filmu na wzór domów w Shere i zdemontowana zaraz po zakończeniu zdjęć. Wnętrza z kolei zostały zaaranżowane pod kierunkiem scenografa Jona Hutmana w studiu w Culver City pod Los Angeles. Całość została pomyślana tak, żeby wyglądała na dom liczący co najmniej kilkadziesiąt lat. Można się domyślać, że został odziedziczony przez Iris razem z większością wyposażenia, które nosi widoczne ślady wieloletniego użytkowania.

 

2

 

We wnętrzach królują kamień i grube drewniane belki, stanowiące elementy konstrukcyjne. Pomieszczenia są dość niskie tak, jak w typowych angielskich wiejskich domach. Przy drzwiach wejściowych stoi staromodny bambusowy wieszak. Stamtąd trafiamy prosto do salonu, w którym tłoczą się liczne fotele, sofy i inne meble.

 

17
Bez nazwy 1

Na środku salonu stoi duża, pokryta aksamitem otomana, która służy za stolik kawowy. Charakter wnętrza wyznacza monumentalny, kamienny kominek i liczne tkaniny, które razem sprawiają, że jest tu ciepło i przytulnie. Tekstylia o różnych wzorach i fakturach są dosłownie wszędzie: na meblach, podłogach, poduszkach, w oknach, tworząc stylowy tygiel deseni – od kwiatowych po orientalne (jeden z pledów zdobi azjatycki wzór suzani). Można tu znaleźć tkaniny wyłącznie brytyjskich projektantów i marek jak Roger Oates, Colefax & Fowler, Bennison czy Robert Kime. Tkaninom towarzyszą liczne bibeloty, lampy, książki i drobiazgi. Jest to bez wątpienia miejsce, które wpisuje się stereotypowy obraz wiejskiego domu, z tym, że w nieco wyższym standardzie.

 

image[11]

90jh8h

 

STAROMODNE KRÓLESTWO

Z salonu trafiamy wprost do niewielkiej kuchni. Także tutaj jest okazały kominek, powyżej którego piętrzy się kolekcja porcelany, z zabytkowymi okazami. Od kominka ciągną się drewniane szafki i półki w odcieniu spranego błękitu. W blat wbudowany jest staromodny, metalowy zlewozmywak. Na środku stoi okrągły stolik ze szklanym blatem i antyczne krzesła. Do nielicznych śladów nowoczesności należą sprzęty elektroniczne, jak ekspres do kawy marki Dualit

 

191

Z kuchni wąski korytarzyk prowadzi do biblioteki Iris. Tam widzimy sięgające pod sufit półki z książkami, biały szezlong i drewniane biurko.

the-holiday The-Holiday-movie-cottage-hall-to-library

 

SYPIALNIA IRIS

Ostatnie z pomieszczeń, czyli sypialnia, znajduje się na piętrze, na które prowadzą wąskie schody pokryte pasiastym chodnikiem z kolekcji Rogera Oatesa. Tam mamy otwartą więźbę dachową, co sprawia, że pomieszczenie wydaje się optycznie większe niż w rzeczywistości. Centralne miejsce zajmuje duże  metalowe łóżko, ze stylizowaną ramą. Jest ono dosłownie zasypane stosem ciepłych kołder, pledów i poduszek. W bezpośrednim towarzystwie łóżka jest biały kominek. Warto zwrócić uwagę, że każde pomieszczenie jest ogrzewanie niezależnie od siebie właśnie kominkami. Stąd w całym domu można spotkać wiklinowe kosze wypełnione drewnem.

 

amazing-beds-1400x1096-the-holiday-movie-tour-rosehill-cottage-urumix.com9uj8in8hn8i

 

Do ścian sypialni przylegają drewniane konsole i komody, na których stoją liczne lampy – w sypialnie nie ma sufitowego oświetlenia. Całość sprawia bardzo przytulne wrażenie.

 

The-Holiday-movie-cottage-Iriss-bedroom

 

Do sypialni przylega łazienka z niewielką, acz masywną wanną, która dla Amandy stanowiła przeciwieństwo wygody. Faktycznie prezentuje się dość rustykalnie, jednak harmonizuje z całym wystrojem.

 

iughbyvib]

 

Tak jak z zewnątrz, tak i w środku dom wygląda sielsko i zacisznie. Amanda jednak nie do końca odnajdywała się w takim otoczeniu. Bo choć całość prezentuje się klimatycznie, to jednak przestrzeń jest dość zatłoczona oraz daje się we znaki brak udogodnień nowoczesności z centralnym ogrzewaniem na czele. Udogodnień za to nie brakuje w jej własnym domu w Los Angeles, gdzie trafiła Iris.

 


 

W STYLU DOMU IRIS:

rzeczy

1. Półka Magnolia, Vox Meble; 2. Koc Plus9 Pink, Hay; 3. Fotel Ektorp Jennylund, Ikea; 4. Lampa stołowa Lalasa, Chandelier & Mirror Company; 5. Pufa Chesterfield Philip; 6. Konsola West Port, House & More; 7. Kosz wiklinowy, Zara Home; 8. Akcesoria kominkowe, Conmoto; 9. Wanna wolnostojąca Vogue, Poolspa.


 

HISZPAŃSKI STYL W KALIFORNIJSKIEJ WILLI

Dom należący do Amandy, to rozległa posiadłość z basenem i ogrodem, reprezentująca popularny w Kalifornii styl hiszpański, charakteryzujący się bielonymi ścianami, czerwoną dachówką, licznymi łukami i podcieniami. Dom widoczny w filmie to w istocie dobrze znana willa zaprojektowana w 1928 roku przez amerykańskiego architekta Wallace’a Neffa. Wzniósł ją dla samego siebie w Pasadenie. Wnętrza natomiast powstały w studiu filmowym w Culver City.

 

the-holiday-movie-housethe-holiday-movie-house-4

 

Gdy Iris dociera na miejsce w ekstatycznym uniesieniu biega po całym domu, dzięki czemu, razem z nią możemy zajrzeć do niemal każdego pomieszczenia. Całość jest urządzona nowocześnie i utrzymana w chłodnych odcieniach bieli, czerni i szarościach.

Po wejściu do środka trafiamy na obszerną klatkę schodową. Na ciemnych marmurowych schodach ułożono chodnik z trawy morskiej. Na ścianie wisi wielkoformatowa, czarno-biała litografia z cyklu „Ludzie w mieście” Roberta Longo. Dokładnie ta sama praca zdobi nowojorskie mieszkanie Patricka Batemana w „American Psycho”.

 

Amandas-staircase-artwork

 

OTWARTA PRZESTRZEŃ

Główny salon to obszerny pokój z wysokimi sufitami. Jest tu dużo tapicerowanych mebli pokrytych gładkimi obiciami w jednolitych kolorach. Oscylują one pomiędzy tradycyjnymi a nowoczesnymi wzorami, podobnie zresztą jak pozostałe meble w pokoju. Wąska gama kolorystyczna powoduje, że całość wygląda stylowo i współcześnie.

 

the-holiday-movie-house-3the-holiday-movie-house-5Bez nazwy 1

 

W takiej samej stylistyce są utrzymane kolejne pomieszczenia parteru. Widać w nich dodatkowo echa hiszpańskiej architektury w postaci dużych okien i belek sufitowych.

 

14

 

Kuchnia jest minimalistyczna i surowa, bardziej przypomina kuchnię restauracyjną niż domową. Ciemne meble kontrastują z jasnymi ścianami. Ważną role odgrywają duże, metalowe latarnie, które widzimy także w innych pomieszczeniach.

 

07

 

ŚWIĄTYNIA KINOMANA

Amanda jest właścicielką firmy produkującej zwiastuny filmowe. Jej profesja znajduje odzwierciedlenie w wystroju. Przede wszystkim ma pokój telewizyjny, który ucieszyłby każdego kinomana. Ogromny telewizor otoczony jest wbudowanymi półkami szczelnie wypełnionymi filmami na DVD.  Ściany są tutaj w odcieniu czekoladowego brązu. Zamiast typowej kanapy są trzy jasne szezlongi, z których oglądanie filmów jest zdecydowanie wygodniejsze. Żeby stworzyć kinową atmosferę w pokoju ustawiono maszynę do robienia popcornu, a na ścianie zawieszono dwa plakaty, które z pewnością nie umknęły uwadze koneserom francuskiego kina. Oba powstały do filmów Jacques’a Tatiego: „Dzień świąteczny” (Jour de Fete, 1949) oraz „Mój wujaszek” (Mon oncle, 1958 – o wnętrzach z tego filmu możecie przeczytać tutaj).

 

02aaaa_thumb[4]

 

Plakat filmowy zdobi także ścianę gabinetu Amandy. Jest to afisz do filmu „Zawrót głowy” (Vertigo, 1958) Alfreda Hitchcocka, zaprojektowany przez Saula Bassa.

 

The-Holiday

 

Na koniec możemy zajrzeć do sypialni Amandy – dużej, jasnej, z olbrzymim łóżkiem. Panuje tu stonowana, chłodna kolorystyka. Z pewnością można się w takim pomieszczeniu wyciszyć po ciężkim dniu pracy.

 

The-Holiday-2

 

Wszystkie wnętrza zaprojektowano w sposób niezwykle spójny, choć nieco pozbawiony barw, co być może miało być aluzją do skupionego na pracy życia Amandy. Choć nie jest to najprzytulniejszy dom w Los Angeles, szczególnie w porównaniu z chatką Iris, to jest bardzo gustownie urządzony. Do tego liczne udogodnienia i olbrzymia przestrzeń powodują, że chciałoby się w takim domu zamieszkać. Nie dziwi, że Iris skakała ze szczęścia na widok tych wnętrz. A wy, który dom wolelibyście dla siebie?

 


 

W STYLU DOMU AMANDY:

rzeczy

1. Witryna Kate, House & More; 2. Misa Mesh, Philippi; 3. Poduszka Sanela, Ikea; 4. Misa dekoracyjna, BoConcept; 5. Pufa Puck, House & More; 6. Sofa Stockholm, Ikea; 7. Taca do serwowania, Eva Solo; 8. Stolik kawowy Drum, Swedese; 9. Szezlong Arlid, Ikea.

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *