„Ex Machina”: Dom, w którym stworzono sztuczną inteligencję

Film „Ex Machina” to zaledwie czwórka aktorów, bardzo dobry scenariusz, imponujące krajobrazy i równie niezwykły dom. To wystarczyło, żeby wykreować jeden z ciekawszych filmów science fiction ostatnich lat. Ostatni z wymienionych elementów nie ma jednak nic z fikcji, to realny budynek zlokalizowany w Norwegii.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górach

 
„Ex Machina” opowiada historię milionera, samotnika i technologicznego geniusza Nathana (Oscar Isaac), który rekrutuje swojego pracownika – programistę komputerowego Caleba (Domhnall Gleeson). Sprowadza go na tydzień do swojej posiadłości na Alasce, gdzie ten ma przeprowadzić test Turinga. Jest to test sprawdzający czy maszyna – Ava (Alicia Vikander) – upodobniła się do istoty ludzkiej. „Pod wieloma względami to nie jest dom, to ośrodek badawczy” – mówi w pewnym momencie Nathan. W rzeczywistości to ani dom, ani ośrodek badawczy, a hotel.



Zdjęcia kręcono w Norwegii w dolinie Valldal. „Wiedzieliśmy, że jeżeli znajdziemy spektakularny krajobraz to on dostarczy dużo mocy aktorom” – mówił reżyser Alex Garland. I nie mylił się. Potężne i imponujące krajobrazy stanowią idealne tło dla rozgrywającej się historii. Natura staje się wręcz osobnym bohaterem, podobnie jak dom Nathana z panoramicznymi oknami i o nowoczesnej konstrukcji. Widoczny na ekranie budynek to faktycznie istniejący hotel Juvet Landscape. Zdjęcia wnętrz – z wyjątkiem podziemi – powstawały z kolei w jeszcze innym obiekcie – znajdującej się w pobliżu prywatnej posiadłości. I hotel, i dom zaprojektowali ci sami architekci.

„Ex Machina”: Na turystycznym szlaku

Juvet Landscape Hotel zdobył duże uznanie za swoją organiczną prostotę, nowoczesny design i piękną lokalizację. Został wzniesiony w ramach rządowej inicjatywy modernizacji 18 narodowych szlaków turystycznych przecinających Norwegię. Na szlakach miały się znaleźć nowoczesne obiekty – punkty widokowe, miejsca postojowe oraz obiekty noclegowe podkreślające zalety krajobrazu. Cały projekt wystartował w 1994 roku i ma się zakończyć w tym.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górach

Bez nazwyPrzy jednym ze szlaków objętych programem – Trollstigen-Geiranger, miał dom letniskowy młody Norweg, Knut Slinning. Kupił go w 1986 roku. Któregoś dnia na jego działkę dotarli dwaj architekci zatrudnieni przy projekcie. Byli to Jan Olav Jensen i Skodvin Borre, założyciele pracowni architektonicznej Jensen & Skodvin, hołdującej architekturze organicznej. Obaj uznali, że teren należący do Slinninga jest idealny na hotel krajobrazowy. Namówili właściciela do przystąpienia do programu, a sami zaczęli starać się o stosowne pozwolenia.

url

Jako, że obiekty miały być wzniesione na terenie chronionym, władze wydały pozwolenie na budowę maksimum 28 pokoi, ale bez ingerencji w środowisko naturalne. Oznaczało to m.in. zakaz wyrównania ziemi pod budowę, czy kucia w skałach. W obliczu tych restrykcji architekci zamiast konwencjonalnego hotelu zaprojektowali dziewięć indywidualnych domków.

„Ex Machina”: Hotel z widokiem

Cały kompleks powstawał w dwóch fazach. Siedem domków i oddzielny budynek spa zostały wzniesione pomiędzy 2007 a 2010 rokiem. W drugiej fazie, pomiędzy 2012 a 2013 rokiem, wybudowano dwa kolejne domki.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górachWszystkie powstały wedle tej samej koncepcji, jednak dwa późniejsze wybudowano w bardziej wyrafinowanym i prostszym języku architektonicznym oraz technologicznym. Wzniesiono je w nawiązaniu do norweskich Stabbur – magazynów budowanych z bali, w których przechowywano pożywienie. We wszystkich narożnikach takiego magazynu znajdowały się wbudowane w fundamenty kamienie. Miały ona zapobiec przedostawaniu się szczurów i myszy do środka. Te dwa budynki wzniesiono na bardzo stromym terenie, jego nachylenie osiąga w niektórych miejscach 60 stopni. Dzięki temu zyskały formy na kształt tarasów widokowych.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górach

Wszystkie budynki nieznacznie się od siebie różnią, co wynika z ukształtowania terenu, ale także konieczności zapewnienia prywatności lokatorom. Do tego każdy został tak ukształtowany, żeby można było z niego podziwiać otoczenie. Wszystkie mają przynajmniej jedną przeszkloną ścianę. Zasłony są jednak zbędne, gdyż żadne okno nie wychodzi na sąsiednie domki. Wnętrza zostały zaaranżowane w bardzo prosty, wręcz minimalistyczny sposób, co dobrze koresponduje z bogactwem krajobrazów widocznych przez okna.

„Ex Machina”: Turystyczna atrakcja

Cały kompleks Juvet Landscape Hotel w 2010 roku wyróżniono Norwegian Tourism Award (Reiselivsprisen). Nic dziwnego, stojąc w ich środku jest się namacalnie blisko natury. Do tego wszystkie domki posiadają zewnętrzne jacuzzi, przeszkloną saunę i zewnętrzną strefę wypoczynkową osłoniętą przed wiatrem, skąd można się rozkoszować widokiem na dolinę. Posiłki spożywa się tam wspólnie, przy długim stole w starej czerwonej stodole. Tego niestety w filmie już nie widać. To, co jeszcze możemy zobaczyć, to imponujące wnętrza z panoramicznymi oknami. Te były kręcone w pobliżu hotelu, w prywatnej posiadłości Summerhouse.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górach

Ten letni dom jest zlokalizowany na zalesionym klifie, na jednym ze spektakularnych fiordów w zachodniej Norwegii. Jest to wielopoziomowa, rozczłonkowana struktura wzniesiona z naturalnych materiałów bez ingerencji w otoczenie. Wszystkie sypialnie są na górnym poziomie zbudowane, jako oddzielne małe jednostki pomiędzy drzewami połączone mostami. Otwarta strefa na pierwszym poziomie ma z kolei całkowicie przeszklone ściany. Od północy pomieszczenie zamyka naturalna skała, która została włączona do projektu.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górachEx Machina, film, dom Nathana, dom w górachEx Machina, film, dom Nathana, dom w górach

Jest to pierwszy pokój, do którego wchodzi Caleb po przybyciu do posiadłości Nathana. Naturalna skała wraz z szkłem wygląda spektakularnie – doskonała realizacja konceptu architektury organicznej.

Oba budynki płynnie wtapiają się w krajobraz, nie niszcząc go. Stały się one idealną scenerią dla rozważań na temat sztucznej inteligencji.

Widoki rozciągające się z norweskiego hotelu aż kuszą, żeby wynająć jeden z domków i zanurzyć się otaczających krajobrazach.

Ex Machina, film, dom Nathana, dom w górachEx Machina, film, dom Nathana, dom w górach

Z dedykacją dla czytelnika Grzegorza.


About Anna Oporska

Z wykształcenia historyczka sztuki oraz redaktorka. Zawodowo piszę o designie, wnętrzach, filmach i podróżach. Współpracowałam z czterykaty.pl, domosfera.pl, „Czas na Wnętrze”, Onet.pl, Allegro.pl. Jestem też „opowiadaczem”. Zdobyłam wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych.
Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.